OLJE OG GASS

Ankerhåndterer for store dyp

Truls Tunmo
22. okt. 2007 - 11:10
Vis mer

Tre vinsjer med trekkraft på henholdsvis 500, 450 og 350 tonn skal gjøre grovarbeidet på båten som er bygd ved Aker Yards Langsten, og har en prislapp på knapt 500 millioner kroner.

Rolls-Royce

Hovedarbeidsoppgavene til Far Sapphire er ankerhåndtering på dypt vann, ROV-support og lettere konstruksjonsarbeid på store vanndyp.

Båten har Rolls-Royce design UT732CD (clean design). Hovedmotorer og framdriftsanlegg, fjernstyring og automasjon er fra Rolls-Royce. Det er også alt vinsjutstyr og det meste av utstyret på dekk.

Alle tanker mot skrog og hud er ballasttanker eller vanntanker. Fartøyet er utstyrt med to stabilisatortanker, en akterut under dekksnivå, og en fra Dekk C og oppover.

Kongsberg Maritime har levert DP-systemet DP-2 (dynamisk posisjonering).



Hybrid

Hovedpropellene (hybridmaskinene) kan kjøres rent dieselmekanisk eller som et dieselelektrisk maskineri – eller i kombinasjon.

– Dette gjør båten drivstofføkonomisk ved alle effektuttak, sier prosjektleder i Farstad Shipping, Torstein Davik.

Clean design-motorene har katalysator som fjerner 95 prosent av No x-utslippene. Tradisjonelt bygde sammenlignbare båter bruker 25 tonn olje i døgnet ved ankerhåndtering.

– Vi har håp om å komme ned på halvparten av dette forbruket, og da har vi også halvert CO 2-utslippene, sier prosjektsjef Børge Nakken i Farstad Shipping.

– Er det inngått kontrakter for bruk av båten?

– Vi har ikke inngått noen kontrakter foreløpig. Dersom det ikke er gjort når den er ferdig, går den ut på spotmarkedet, sier Børge Nakken.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.