INDUSTRI

Amazon vil levere post med droner - kan bli stoppet av nytt regelverk

Slik blir de nye amerikanske dronereglene.

Amerikanske myndigheter har kommet med et forslag til retningslinjer for bruk av droner i kommersiell virksomhet.
Amerikanske myndigheter har kommet med et forslag til retningslinjer for bruk av droner i kommersiell virksomhet. Bilde: Eirik Helland Urke
Ina AndersenIna AndersenJournalist
16. feb. 2015 - 09:53

Amerikanske myndigheter har kommet med et forslag til nye regler for bruk av små droner i USA.

Her vil de legge droner inn under luftfartsadministrasjonen, og slik kunne tillate kommersielle virksomheter å fly, så lenge de holder seg til retningslinjene.

Fram til nå har det vært ulovlig å fly droner i kommersiell sammenheng i USA, med mindre du hadde fått innvilget spesifikk tillatelse fra myndighetene.

Les også: Norsk minidrone har fått overhaling - så mye bedre har den blitt

Flere forbud stopper Amazon

Det nye regelverket setter imidlertid en stopper for Amazon's prosjekt PrimeAir, der små droner skal brukes til å levere pakker førerløst gjennom lufta fra distribusjonssentrene til hver enkelt mottaker.

Årsaken er at det nye forslaget både inneholder et forbud mot å la dronene fly utenfor synsvidde og et forbud mot å slippe objekter fra dronen. En operatør kan heller ikke ha ansvar for mer enn én drone om gangen.

Til The Guardian sier Amazon's visepresident Paul Misener at selskapet holder fast ved visjonen for droneprosjektet sitt.

– Vi er dermed forberedt på å lanserer PrimeAir der vi har den offentlige støtten vi trenger, sier han til avisen.

Misener kritiserer amerikanske myndigheter for å ha brukt langt tid på å komme med et forslag til droneregler, og frykter implementeringen av det nye forslaget vil ta ett til to år.

– Og selv med disse reglene vil ikke PrimeAir tillates i USA, sier han til The Guardian.

Les også: Droner skal holde opprørere i sjakk med pepperspray

Må kunne se dronen

Det nye forslaget til regler gjelder for små droner under 25 kilo, og gjelder for bruk som ikke er på hobbybasis.

Det vil kun være lov å fly i dagslys, og droneoperatøren må alltid ha visuell kontakt med dronen. Såkalt first person view-kamera på dronen vil være lov, men gir ikke unntak for kravet om at dronen må være innenfor synsvidde.

Det er heller ikke lov å fly over personer som ikke er involvert i flyvningen, og dronene vil ha vikeplikt for andre bemannnede eller ubemannede luftfartøy.

Det vil ikke være lov å fly raskere enn 100 miles i timen (160 km/t), eller høyere enn 500 fot (152,4 meter).

Én operatør får heller ikke lov til å fly mer enn én drone om gangen, og uforsiktig eller dumdristig bruk er ikke lov.

Les også: Slik ble han en dødelig drone-operatør

Må ta teoriprøve

Det settes også krav til droneoperatørene. Den som vil fly må gjennom en teoriprøve, som må gjentas hvert andre år, i tillegg til å måtte skaffe seg sertifikat for å fly små droner.

Operatøren vil stå som ansvarlig for at dronen er i sikker tilstand før den tas i bruk, men de amerikanske myndighetene mener ikke det er nødvendig at dronene skal måtte oppfylle andre gjeldene krav for luftfartøy.

I forslaget er det dessuten lagt opp til 17 års aldersgrense for å bli droneoperatør.

Dronene som brukes må dessuten være registrert og merket.

Her kan du lese det fullstendige regelforslaget.

– Fleksible regler

I pressemeldingen sier Michael Huerta i luftfartsadministrasjonen at de har forsøkt å være fleksible i utformingen av de nye reglene.

– Vi ønsker å opprettholde dagens fremragende sikkerhetsnivå i luftfarten, uten å legge en unødvendig byrde i form av regelverk, på en gryende industri, sier han.

Forslaget skal nå ut på høring i 60 dager, og den amerikanske luftfartsadministrasjonen ber blant annet om tilbakemelding på regelen om at operasjonene må være innenfor synsvidde. Burde de tillate operasjoner hvor det ikke opprettholdes visuell kontakt med dronen, og hvor burde i så fall grensen gå?

– Teknologien utvikler seg i en enestående fart, og denne milepælen lar føderale retningslinjer og bruk av det nasjonale luftrommet utvikle seg, og på en sikker måte tilpasse seg innovasjon, sier den amerikanske samferdselsministeren, Anthony Foxx, om forslaget til droneregler i meldingen.

Les også: Nå vil flere statlige etater vurdere droner

I Norge kreves egen lisens

Også Norge har regler for kommersiell bruk av droner.

For bedrifter og all kommersiell bruk kreves det egen lisens fra Luftfartstilsynet, noe som blant annet innebærer å utarbeide en operasjonsmanual og risikoanalyse.

Her finnes det nå en forenklet versjon, som forutsetter at man overholder strenge sikkerhetsregler. For eksempel skal sikkerhetsavstanden fra dronen til tredjeperson være minst 20 meter pluss høyden over bakken. Det er også krav til forsikringer.

Det er nemlig ikke helt ufarlig å operere med flygende gjenstander med roterende blader.

Les mer om droner.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.