Bruer

Aluminium kan konkurrere med stål når det skal bygges bru over Langenuen

Vegvesenet har gjennomført utviklingsprosjekt.

Brua over Langenuen er planlagt bygget fra Jektevik til Hodnaneset, og er kostnadsberegnet til omlag fem milliarder kroner.
Brua over Langenuen er planlagt bygget fra Jektevik til Hodnaneset, og er kostnadsberegnet til omlag fem milliarder kroner.
Per Helge SeglstenPer Helge Seglsten– Journalist
15. juni 2020 - 16:14

– Vegvesenet har gjennomført et utviklingsprosjekt for bru over Langenuen på strekninga E39 Stord-Os for å finne potensial for kostnadsreduksjoner, sier Daniel Tran, risikoingeniør i Statens vegvesen i en melding fra Vegvesenet.

Brua over Langenuen mellom Stord og Tysnes er kostnadsberegnet til omlag fem milliarder kroner inkludert merverdiavgift, usikkerhet og byggherrekostnader.

Det er planlagt fire-felts motorvei og 110 km/t på strekningen. Hovedspennet til hengebrua er om lag 1200 meter. Prosjektet viser at en brukasse i aluminium kan redusere kostnadene med anslagsvis 14 millioner kroner.

Her bygges den såkalte «lederlandsbyen» som nå huser statsledere og viktige besøkende under FNs klimatoppmøte COP30 i Belém i Brasil.
Kommentar

Byggindustrien kan alene bryte 1,5-gradersmålet

Flere fordeler

– Aluminium har en rekke fordeler. En aluminiumsbru korroderer ikke ettersom oksidbelegget til aluminium beskytter mot korrosjon. Maling er derfor ikke nødvendig. Aluminiumen i brua kan dessuten inneholde opp mot 70 prosent resirkulert materiale, og er derfor et både klimavennlig og kostnadsreduserende materialvalg, poengterer Tran.

– At det er mulig å bygge brukasse i aluminium påvirker markedet, og vil gi økt konkurranse. Dette kan føre til at kostnadene for byggingen blir lavere, sier Tran.

– Å velge aluminium gir muligheter for norsk nærlingsliv, siden verftene her til lands har svært høy kompetanse på bygging med aluminium. Men gode produsenter finnes også i utlandet. Vi har allerede utført en konseptstudie med konvensjonell brukasse i stål, og har derfor hatt et godt sammenlikningsgrunnlag for å sjekke om aluminiumsalternativet kunne være konkurransedyktig, forklarer han.

Blir Ine Marie Eriksen Søreide (H) Norges nye ja-dronning? Den påtroppende Høyre-lederen går lenger enn Erna Solberg i å si at Norge bør ha en ny EU-debatt. Til høyre: Knut E. Sunde i Norsk Industri, som deltok i arbeidet med EØS-avtalen i 1994.
Kommentar

Norge havnet utenfor EUs tollmur: Det kan lede oss inn i en tollunion, eller splitte oss fullstendig

Kan bygges lokalt

Utviklingsprosjektet

  • Utviklingsprosjektet i regi av Statens vegvesen er eit samarbeid mellom Dr. techn. Olav Olsen, Hydro, Leirvik AS, NTNU og SINTEF. Dr. techn. Olav Olsen har ledet prosjektet.  
  • Designforslagene i tidligfasen har vært gjenstand for gjennomgang og uavhengige analyser av DNV GL, som har hatt rollen som verifikatør.

Tran sier at forskingen viser at det er mulig i stor grad å bygge brukassen lokalt, ved aluminiumsverksteder i nærheten av brukryssingslokasjonen. I tillegg blir det foreslått å etablere en samlebåndfabrikk som til fulle kan utnytte effektiviteten fra automatiske sveise- og byggeteknikker.

Det prøves for tiden ut automatiserte sveiseteknikker for brukonstruksjoner av stål, som man håper kan senke prisen på store fjordkryssinger med milliardbeløp, og Tran sier til Veier24 at denne teknologien også vil kunne få ned prisen på aluminiumskonstruksjoner. Dermed vil aluminium kunne konkurrere med stål også med den sveiseteknologien som er i ferd med å testes ut under byggingen av denne 65 meter lange gang- og sykkelbrua i Åfjord i Trøndelag.

Marinebroen på 60 meter blir Norges lengste aluminiumsbru, ifølge produsenten.
Les også:

Bergen får Norges lengste aluminiumsbru

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.