Alternativ skipstunnel

Ingeniør Hans Andreas Hansen foreslår i samarbeid med entreprenørselskapet Selmer Skanska å sprenge en skipstunnel gjennom Stadlandet fra Fløde til Skårbø. Da kan tunnelarbeidet kombineres med utvinning av mineralet anortositt.

Eksport

Hvis planene går i orden, kan overskudd fra eksport av mineralet delfinansiere tunneldriften. Nærmere fem millioner tonn anortositt kan utvinnes fra tunneltraseen. Hele tunnelen vil bli på 3,25 kilometer, og 600 meter går gjennom ei åre med denne feltspaten. Hvis mineralet har den rette kvaliteten, kan eksportverdien ifølge Hansen være nærmere to milliarder kroner.

– Vi kaller det «hvit aluminiumstein», fordi vi håper at det kan vise seg drivverdig som råstoff for aluminiumsindustrien, sier Hansen. Norges Geoloiske Undersøkelser (NGU) gjennomfører i disse dager en undersøkelse som skal vise om dette lar seg gjennomføre.

Mineralet har imidlertid også en verdi som pukk. Årlig eksporterer norske steinbrudd ni millioner tonn pukk til Europa, og en stor del av dette er anortositt. Det er spesielt som bestanddel i asfalt at denne lyse bergarten er ettertraktet.

– Et pukkverk inne i fjellet på denne måten være både miljøvennlig og kostnadseffektivt. Nærheten til sjøen betyr at det blir billig og effektivt å skipe pukken til markedene ute i Europa, tror Hansen.

Han nevner spesielt Storbritannia og London-området som interessante for et eksportprosjekt.

To alternativer

Kystverket har nylig laget en utredning som nå er ute til høring, der de foreslår en skipstunnel på innerst i Moldefjorden. Denne tunnelen vil bli 22 meter høy, 23 meter brei, 8 meter dyp og 1790 meter lang. Prisen er 871 millioner kroner.

Hansens/Selmers alternativ er 80 meter høy, 50 meter brei, 15 meter dyp og 3250 meter lang. Prisen vil bli nærmere to milliarder kroner, antakelig mer.