MOTOR

Allsidig varebilnyhet

Citroen Jumpy leveres med tre ulike motoralternativer, alle diesel: 1.6 HDi 90 (66kW), 2.0 HDi 120 (88kW) og 2.0 HDi 140 (100 kW), utstyrt med partikkelfilter.
Citroen Jumpy leveres med tre ulike motoralternativer, alle diesel: 1.6 HDi 90 (66kW), 2.0 HDi 120 (88kW) og 2.0 HDi 140 (100 kW), utstyrt med partikkelfilter. Bilde: CITROEN
Stein Bekkevold
16. nov. 2006 - 14:54




Citroën har nylig lansert en helt ny varebil kalt Jumpy. Den kjennetegnes nettopp av allsidighet, fordi den både har stort varerom og store dører, og fordi hjuloppheng og bremser tillater store nyttelaster.

Den nye bilen har større lastevolum og tar større nyttelast enn den forrige.

Større nyttelast:

Bilen er konstruert for en nyttelast fra 1 000 til 1 200 kg, mot 815 til 900 kg for den tidligere modellen.

Større lastevolum:

Nye Jumpy kommer i to forskjellige lengder og aksel-avstander, og to forskjellige høyder. Lastevolumet har økt betydelig på en skala fra fem til syv kubikkmeter, mot fire til fem for forgjengeren.

Innvendige lengde er økt med mellom 12 og 16 cm, avhengig av versjon, og kan forlenges med ytterligere 65 cm ved hjelp av en last-tunnel (ekstrautstyr) som tar lange gjenstander.

To familier

Bilen består av to hovedfamilier. Den første er vanlige varebiler med panel og vinduer, og et chassis for spesialpåbygging. Den andre er kombivarebiler for persontransport.

Kombifamilien er beregnet på mindre virksomheter hvor man har behov for persontransport og for kunder som ser etter en rommelig og funksjonell bil.

Kombi-varebilfamilien består av en 5-seters og en 9-seters versjon. Disse er tilgjengelige med tre forskjellige utstyrsnivåer.

De to høyeste utstyrsnivåene for kombivarebilen vil bli markedsført under navnet Atlante med monogram på bilen, unntatt i Tyskland og i land med høyrekjøring. Interiøret på alle disse versjonene har teppelagt gulv og polstrede dørpaneler.

Tre ulike motorer

Man kan velge mellom tre dieselmotorer: 1.6 HDi 90 (66kW), 2.0 HDi 120 (88kW) og 2.0 HDi 140 (100 kW), utstyrt med partikkelfilter.

Alle tre er koblet til manuelle girkasser, sekstrinns for de to kraftigste enhetene. En to-liters bensinmotor på 143 HK (103 kW) er også tilgjengelig. Denne versjonen er utstyrt med en 5-trinns manuell girkasse.

Jumpy har tilleggsutstyr som man sjelden ser i varebilmarkedet, f.eks. pneumatisk fjæring på bakakselen, og automatiske (regndråpesensor) vindusviskere. ABS kombinert med et bremseassistansesystem er standardutstyr, og medvirker til god sikkerhet.

Stor aktør

Citroën har i flere år vært en sentral aktør i markedet for lette nyttekjøretøyer.

Et markedstilpasset varebilprogram gjør at de nå har 10,2 % av det europeiske markedet (26 land). Derfor er merket det tredje største når det gjelder varebiler.

For å gi en idé om hvor viktig varebilsalget er for selskapet, er én Citroën av fem et nyttekjøretøy, og én varebil av ti solgt i Europa er en Citroën. Jumpy plasserer seg mellom Berlingo og den nye Jumper, og er et verdifullt tilskudd på varebilsiden.

Teknonyheter

Den nye Jumpy er full av teknologiske nyvinninger. Den har et bredt spekter av utstyr, særlig for å gi fører og passasjerer komfort, kjøreglede og sikkerhet på høyt nivå.

Jumpy er tilgjengelig i en rekke versjoner med hensyn til volum, nyttelast og laste-lengde.

Denne fleksibiliteten er viktig for å møte kravene til kunder som stadig blir mer bevisst på hva de ønsker.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.