E18 vestkorridoren

Alle tre entreprenørene er prekvalifisert til anbudsprosessen på totalentreprisen E18 Strand-Ramstadsletta

Impresa Pizzarotti & C.S.p.A (Italia), Obrascòn Huarte Lain s.a (Spania) og Skanska Norge har i dag fått brev om at de oppfyller kvalifikasjonene og er invitert til å gi tilbud på kontrakten.

Fristen for å melde interesse forå bli prekvalifisert for totalentreprisen E18 Strand-Ramstadsletta var i midten av januar i år. Alle tre entreprenørene går nå videre til selve anbudsfasen.
Fristen for å melde interesse forå bli prekvalifisert for totalentreprisen E18 Strand-Ramstadsletta var i midten av januar i år. Alle tre entreprenørene går nå videre til selve anbudsfasen. Foto: Statens vegvesen
Jarle SkoglundJarle Skoglund– Journalist
11. feb. 2021 - 14:29

Den utlyste entreprisen, som er en en del av utbyggingen av E18 Vestkorridoren i Bærum,  har en antatt kostnad på rundt to milliarder kroner. Det er forventet at kontrakt skrives med entreprenør i januar 2022, opplyser Statens vegvesen i en pressemelding.

Yrket som bussjåfør er mye mer enn «bare» å kjøre bussen. Bussjåføren må kontinuerlig observere, vurdere og handle basert på kombinasjoner av trafikk og passasjerer. Her er det en rolig ettermiddag på Persaunet i Trondheim.
Les også:

Det er vanskeligere enn du tror å være bussjåfør

Omfattende arbeid

Arbeidet omfatter bygging av ny E18 med 2x3 felt på strekningen Strand- Ramstadsletta samt endringer i lokalveisystemet i Høvikområdet. Entreprisen inneholder både tunnel og dagsone. I kontrakten inngår blant annet bygging av Ramstadsletta bru over E18 og bygging av Høviktunnelen, delvis i berg og delvis som betongtunnel. Videre omfattes vanntett trau ved Ramstadsletta, støttemurer langs E18 og elektroinstallasjoner og trafikkteknisk utstyr.

Hålogalandsbrua utenfor Narvik under bygging, november 2017.
Les også:

Vegvesenet holdt tilbake kunnskap: Ble to år forsinket og milliarder dyrere

Strenge krav til klima i anleggsfasen

Årsdøgntrafikken på E18 er i dag rundt 90.000 kjøretøy med en tungtrafikkandel på ti prosent. Høy trafikk og tett bebyggelse stiller strenge krav til gjennomføringen av arbeidet på prosjektet. Statens vegvesen har også satt strenge klima- og miljøkrav til anleggsfasen. Beregning av klimautslipp inngår i tildelingskriteriene og det blir stilt krav om ceequalsertifisering (europeisk sertifiseringssystem for bærekraftige anleggsprosjekter) på minimum nivå «Very good».

– Min løsning mot utbrenthet er at jeg elsker jobben min. Alle er ikke like heldig, men det er viktig å finne en jobb som gir mening, og så legge ned den mengden arbeid som trengs for å lykkes, sier Renzo Bianchi, psykolog og førsteamanuensis ved NTNU.
Les også:

Utfordrer oppfatningen av årsakene til utbrenthet

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.