Den utlyste entreprisen, som er en en del av utbyggingen av E18 Vestkorridoren i Bærum, har en antatt kostnad på rundt to milliarder kroner. Det er forventet at kontrakt skrives med entreprenør i januar 2022, opplyser Statens vegvesen i en pressemelding.
![Elbilene er blitt kastet ut av kollektivfeltene i Oslo og Akershus. Bildet er fra før de nye reglene ble innført.](https://images.gfx.no/130x87/2688/2688055/Diesel.jpg)
Tar kø-grep: Lastebilene får bruke bussfeltet
Omfattende arbeid
Arbeidet omfatter bygging av ny E18 med 2x3 felt på strekningen Strand- Ramstadsletta samt endringer i lokalveisystemet i Høvikområdet. Entreprisen inneholder både tunnel og dagsone. I kontrakten inngår blant annet bygging av Ramstadsletta bru over E18 og bygging av Høviktunnelen, delvis i berg og delvis som betongtunnel. Videre omfattes vanntett trau ved Ramstadsletta, støttemurer langs E18 og elektroinstallasjoner og trafikkteknisk utstyr.
![Russlands president Vladimir Putin under et møte i utenriksdepartementet i Moskva fredag.](https://images.gfx.no/130x87/2844/2844884/NTB_8XIMQoSKUpg.jpg)
Dette er Putins krav for fredssamtaler
Strenge krav til klima i anleggsfasen
Årsdøgntrafikken på E18 er i dag rundt 90.000 kjøretøy med en tungtrafikkandel på ti prosent. Høy trafikk og tett bebyggelse stiller strenge krav til gjennomføringen av arbeidet på prosjektet. Statens vegvesen har også satt strenge klima- og miljøkrav til anleggsfasen. Beregning av klimautslipp inngår i tildelingskriteriene og det blir stilt krav om ceequalsertifisering (europeisk sertifiseringssystem for bærekraftige anleggsprosjekter) på minimum nivå «Very good».
![Kø langs E18 på vei mot Sandvika.](https://images.gfx.no/130x87/2847/2847670/NTB_k-zUrpV3j0s.jpg)
Kø og forsinkelser til og fra Oslo koster samfunnet 5 milliarder i året