E18 VESTKORRIDOREN

Alle tre entreprenørene er prekvalifisert til anbudsprosessen på totalentreprisen E18 Strand-Ramstadsletta

Impresa Pizzarotti & C.S.p.A (Italia), Obrascòn Huarte Lain s.a (Spania) og Skanska Norge har i dag fått brev om at de oppfyller kvalifikasjonene og er invitert til å gi tilbud på kontrakten.

Fristen for å melde interesse forå bli prekvalifisert for totalentreprisen E18 Strand-Ramstadsletta var i midten av januar i år. Alle tre entreprenørene går nå videre til selve anbudsfasen.
Fristen for å melde interesse forå bli prekvalifisert for totalentreprisen E18 Strand-Ramstadsletta var i midten av januar i år. Alle tre entreprenørene går nå videre til selve anbudsfasen. Foto: Statens vegvesen
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
11. feb. 2021 - 14:29

Den utlyste entreprisen, som er en en del av utbyggingen av E18 Vestkorridoren i Bærum,  har en antatt kostnad på rundt to milliarder kroner. Det er forventet at kontrakt skrives med entreprenør i januar 2022, opplyser Statens vegvesen i en pressemelding.

Direktør Magnus Krogh Ankarstrand i Yara Clean Ammonia har planer om å bygge flere ammoniakk-terminaler i Skandinavia.
Les også

Florø: Grønt lys for ammoniakkanlegg

Omfattende arbeid

Arbeidet omfatter bygging av ny E18 med 2x3 felt på strekningen Strand- Ramstadsletta samt endringer i lokalveisystemet i Høvikområdet. Entreprisen inneholder både tunnel og dagsone. I kontrakten inngår blant annet bygging av Ramstadsletta bru over E18 og bygging av Høviktunnelen, delvis i berg og delvis som betongtunnel. Videre omfattes vanntett trau ved Ramstadsletta, støttemurer langs E18 og elektroinstallasjoner og trafikkteknisk utstyr.

For en knapp måned siden ble det fullstendig kaos da det kom store mengder snø på Østlandet. Nå er det duket for mer snø, men ikke av samme omfang. Utfordringer kan det likevel fort bli.
Les også

Kan bli snøkaos igjen – kollektivselskapet i Oslo lover at de er forberedt denne gangen

Strenge krav til klima i anleggsfasen

Årsdøgntrafikken på E18 er i dag rundt 90.000 kjøretøy med en tungtrafikkandel på ti prosent. Høy trafikk og tett bebyggelse stiller strenge krav til gjennomføringen av arbeidet på prosjektet. Statens vegvesen har også satt strenge klima- og miljøkrav til anleggsfasen. Beregning av klimautslipp inngår i tildelingskriteriene og det blir stilt krav om ceequalsertifisering (europeisk sertifiseringssystem for bærekraftige anleggsprosjekter) på minimum nivå «Very good».

Skjelvet meldes å være det kraftigste til å ramme Taiwan på 25 år. TV-bilder viser ødelagte bygninger i byen Hualien, øst i landet.
Les også

Taiwan: Kraftigste jordskjelv på 25 år

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.