IT

Alle skal ha strømmålere innen fem år

Finn Halvorsen
30. jan. 2009 - 07:22

Norske selskaper som Telenor Cinclus, Policom og High Tech Security har spesialisert seg på denne type utstyr. De har også tyvstartet med leveranser til Sverige, som ligger foran Norge i løypa på dette området.

Nå venter de bare på at Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) får på plass alle høringsuttalelser slik at endelige spesifikasjoner og krav kommer på plass.



Får konkurranse

Det er ikke bare Norge som skal innføre slike systemer. Et EU-direktiv fra 2006 fastslår at det skal innføres automatisk måleravlesning i husholdninger overalt hvor det er mulig.

Sverige har kommet lengst, men også mange andre europeiske land ligger i startgropa for innføring av automatisk måleravlesning.

Det betyr at markedet blir interessant også for større aktører. Tradisjonelle teleleverandører som Alcatel-Lucent og Siemens signaliserer klart og tydelig at de vil ha en bit av dette markedet.



Bygger på teleteknologi

Alcatel-Lucents løsning er basert på mange års erfaring i arbeid med teleoperatører, som daglig håndterer og fakturerer millioner av telefoni- og dataanrop.

Det dreier seg om et sanntids databehandlingssystem som er basert på selskapets OSP-plattform (Open Service Platform), som er i drift hos hundrevis av teleoperatører verden over.

– Denne løsningen er tilpasset kraftleverandørenes behov ved at den i stedet for å telle ringeminutter, registrerer kilowatt-timer. Løsningen tilbyr måleravlesning, måleradministrasjon, infrastruktur og datahåndtering, sier salgsdirektør Morten Kveil hos Alcatel-Lucent.



Web-løsning

Alcatel-Lucent har designet en web-løsning som gir forbrukere informasjon om totalt strømforbruk. På den måten kan forbrukerne redusere sine månedlige utgifter med enkle tiltak som å vaske klær eller bruke oppvaskmaskin om kvelden, når strømforbruket er mindre.

Leverandører av elektrisk strøm står overfor økende krav om å tilby bedre overvåking av energibehovet og gi forbrukerne bedre muligheter for å kontrollere sitt energiforbruk, ved å tilby en mer nøyaktig og aktuell tilbakemelding.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

– Vi mener også at dette systemet vil kunne hjelpe energileverandører med å tilby kunder bedre service og samtidig holde investeringene under kontroll. Vi har blant annet et pilotprosjekt i Tyskland med 25 000 abonnenter som viser positive resultater, sier Kveil.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.