INDUSTRI

– Alle påstår at de henter det de skal

VIL FORTSETTE: Så lenge miljømyndighetene ikke endrer regelverket for avfallsselskapene, vil EE-avfallslagrene fortsette å bli fulle, advarer direktør i Elretur, Stig Ervik.
VIL FORTSETTE: Så lenge miljømyndighetene ikke endrer regelverket for avfallsselskapene, vil EE-avfallslagrene fortsette å bli fulle, advarer direktør i Elretur, Stig Ervik. Bilde: PELAEZ Julio
Jannicke Nilsen
1. nov. 2010 - 15:45

I dag har Klif hatt krisemøter med returselskapene for EE-avfall. Årsaken er fulle lagre og innsamlingsstans i deler av Distrikts-Norge.

Miljøvernavdelingene i enkelte fylker er nå bekymret for at folk kan begynne å dumpe avfall på bygda, fordi lagrene for EE-avfall er fulle.

– Henter ikke 100 prosent

En av aktørene som ble kalt inn på teppet hos Klif i dag, er Elretur.

Returaktøren sier de har sitt på det tørre, og at de har hentet alt avfallet de har forpliktet seg til i år.

Hovedproblemet skal ligge hos aktører som ikke henter 100 prosent av avfallet, men som får oppfylt sin forpliktelse billig ved å hente el-avfallet nær større byer.

Skylder på forskrift

– Vi jobber etter avfallsforskriften, som sier at man skal hente sine kunders markedsandel. Det betyr indirekte at vi skal hente 100 prosent. Men når man blir sertifisert som returselskap, sier forskriftene fra sertifiseringsordningene til Nemko og Teknologisk institutt at det holder å hente 60 prosent av avfallet i enkelte varegrupper. Noen aktører mener da det bare er å kjøre videre med disse minimumsforpliktelsene, sier direktør Stig Ervik .

– Sett utenifra ser denne situasjonen veldig merkelig ut. Hvis man har en avtale om å hente alt EE-avfall, virker det logisk at man fortsetter å hente avfallet så lenge det kommer nytt avfall på lagrene?

– Helt enig. Problemet er at alle påstår at de henter det de skal i henhold til sertifiseringskravet.

Endre regelverk

Ervik mener problemene kommer til å fortsette, så lenge ikke aktører som ikke henter 100 prosent av avfallet sitt ikke mister den nødvendige godkjenningen.

– Så lenge ikke myndighetene gjør noe med regelverket, vil problemet bare fortsette, mener Ervik.

Problemene har oppstått, i år som i fjor, i Distrikts-Norge, hvor det kan være langt mellom hvert returpunkt.

I byene fortsetter innhentingen som før.

– Sånn er det bare

Høye transportkostnader er ifølge hovedårsaken til at det er i Utkant-Norge, og ikke i de store byene, som problemet oppstår.

– Store, kommersielle aktører vil tjene mest mulig penger, sånn er det bare, sier Ervik.

"Freeraidere"

– Renas og vi har hentet hundre prosent av avfallet i alle år. Men nå er det så mange som er oppmerksomme på at man kan tjene penger på dette. Det har kommet inn "freeraidere" som vil tjene penger og kjører på minimumskravene, sier Ervik, som sier han ikke kan bruke penger fra egne kunder til å hente varer han ikke er pliktig til å hente.

Inntektene fra EE-avfallet er miljøavgifter på pc'er, kjøleskap og andre EE-produkter, som brukes til å betale returordningen.

I år som i fjor

I tillegg til Elretur og Renas, er det ytterligere to returselskap i Norge, Ragn Sells og Eurovironment, hvor sistnevnte er eiet av Veolia Miljø.

Situasjonen som har oppstått er ikke ny. Også i fjor reagerte Klif på at returlagre ble fulle.

Fikk fornyet tillit

Svenske Ragn Sells stod i år i fare for å miste godkjenningen til å drive videre med innsamling av elektronikkavfall, etter at det ble avdekket 12 brudd på regelverket i sommer.

Regelbruddene dreide seg i hovedsak om dårlige regnskaps- og rapporteringsrutiner, samt brudd for behandling av elavfall, ifølge Dagens Næringsliv.

Kontrollen av returselskapene ble iverksatt av Klif etter fjorårets innsamlingsnekt.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.