BOEING 737-800 ULYKKE

Alle om bord omkom da et Boeing 737 styrtet like etter avgang i Iran

Ukrainske og iranske myndigheter pekte først på motorfeil, så ble meldinga trukket.

Det var dette flyet som havarerte like etter avgang fra Teheran onsdag.
Det var dette flyet som havarerte like etter avgang fra Teheran onsdag. (Foto: Wikimedia commons)

Ukrainske og iranske myndigheter pekte først på motorfeil, så ble meldinga trukket.

Samtlige 176 om bord omkom da et Boeing 737-800 fra Ukraine International Airlines styrtet like etter avgang onsdag morgen.

Passasjerflyet var på vei fra Imam Khomeini lufthavn sørvest for Teheran til Kiev i Ukraina, under navnet Flight PS 752. Flyet tok av klokka 06.12 lokal tid, og havarerte kun få minutter senere.

Redningsarbeidere på ulykkesstedet der et B737-800 styrtet i Iran onsdag morgen. Foto: IRAN PRESS

Der tok det fyr og den kraftige brannen i et fly med mye drivstoff i tankene hemmet redningsarbeidet.

Ingen overlevende

Reuters siterer iransk statlig tv på at flyet skal ha hatt tekniske problemer, uten at det kommer fram hva denne informasjonen baserer seg på.

Det verserer også ubekreftede videoopptak som skal vise at flyet brant allerede før det havarerte. Det vil alltid være mange spekulasjoner rundt flyulykker, men dette er et spesielt tilfelle ettersom styrten skjedde kun noen timer etter at Iran angrep amerikanske militærbaser i Irak.

Den ukrainske ambassaden i Iran har lagt ut en melding der de skriver at det foreløpig ikke er noe som indikerer at flyet ble skutt ned eller utsatt for terror om bord.

– Ifølge foreløpig informasjon fra iranske myndigheter, styrtet flyet som følge av en motorfeil, skrev  ambassaden onsdag morgen. 

Senere på formiddagen ble denne meldinga kraftig redigert, og det heter nå at tidligere kommentarer om årsaksforhold var «ikke-offisielle».

Iranske myndigheter opplyser at ferdsskriver og taleregistrator (FDR og CVR) er funnet. Dersom disse lagringsenhetene har overlevd den kraftige brannen, vil de åpenbart være verdifulle i den kommende undersøkelsen.

Samtlige 167 passasjerer og ni besetningsmedlemmer omkom i styrten. Ifølge ambassaden hadde de følgende statsborgerskap: Iran (82), Canada (63), Ukraina (11), Sverige (10), Afghanistan (4), Tyskland (3) og Storbritannia (3).

Relativt nytt fly

Skjermdump fra Flightradar24. Foto: Flightradar24

Flightradar 24 mottok de siste ADS-B-dataene fra flyet da det var i ferd med å klatre ut i vestlig retning fra flyplassen, cirka 4.500 fot over bakken. Dataene indikerer at flyet i den siste fasen har holdt nordligere kurs enn vanlig på denne ruta.

Ut fra bildene fra havaristedet å dømme, ser det ut som at flyet har fløyet østover etter at FL24-sporingen stoppet. Men om dette skyldes at flygerne forsøkte å komme seg tilbake til flyplassen eller om de hadde mistet kontrollen, er for tidlig å si.

Det var god sikt, svak vind rundt tre m/s og én minusgrad da flyet styrtet. 

Havaristedet er her, cirka 15 kilometer nord, nordvest for flyplassen. Foto: Google maps

Flyet er et Boeing 737-800 med registrering UR-PSR som ble levert fra fabrikken i USA i juni 2016. Flyet har to CFM56-7B24-motorer produsert av CFM International som er et fellesforetak eid av amerikanske GE og franske Safran.

Ukraine International Airlines (UIA) opplyser at flyet var inne til planlagt vedlikehold mandag 6. januar.

Flyselskapet ble stiftet i 1992 og har en flåte på 26 Boeing 737, i tillegg til fem langdistansefly (B767/777) og sju Embraer E190 kortdistansefly. Dette er første gang det går liv tapt i et UIA-fly.

Selskapet flyr ikke til Norge, men blant annet både til Stockholm og København.

Boeing i kontakt med UIA

Når det gjelder undersøkelsen av ulykken, vil denne ledes av den iranske havarikommisjonen, som er underlagt landets luftfartstilsyn, med bistand fra Ukraina ettersom det var et ukrainsk flyselskap.

Vanligvis ville amerikanske NTSB også vært koblet inn, ettersom det er et amerikanskprodusert fly, men med dagens spenningsnivå mellom Iran og USA, er det uvisst hvordan dette vil utspille seg. Også franske BEA kan være en aktuell samarbeidspartner, ettersom motorene er delvis franske. BEA har dessuten et mye brukt laboratorium til å lese av ferdsskrivere og taleregistratorer.

Boeing skriver i en melding at de er i kontakt med sin kunde, altså UIA, og er klare til å gi all den støtte som det er behov for.

Les også

Kommentarer (23)

Kommentarer (23)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå