Norge valgte JSF, og da ryker også nesten alle industriavtalene rundt Gripen, advarer Saab. (Bilde: Lockheed Martin/Saab/Asbjørn Goa (montasje))

Alle Gripen-avtalene ryker

  • Industri

Gripen-forhandlingene

Disse landene er enda i forhandlinger med Saab om potensielt kjøp av Gripen:

Danmark, India, Sveits, Nederland, Brasil, Romania, Bulgaria og Kroatia.

Disse landene har allerede valgt Gripen:

Sverige, Sør-Afrika, Tsjekkia, Thailand og Ungarn.

JAS Gripens markedsføringsrådgiver i Norge, Jan Nygren, er mannen som har jobbet med å få i stand industrisamarbeidsavtaler mellom næringsliv, universiteter og kommuner i Norge og Sverige.

Han var altså mannen bak avtalen om 100 prosent gjenkjøp, og har tidligere vært svensk samordningsminister.

Ryker

Nygren sier til svenske Nyteknik at de aller, aller fleste av disse avtalene nå går i vasken.

– Cirka 95 prosent av industriavtalene ryker, ettersom de var vilkåret av en Gripen-handel. Bare et lite fåtall kommer til å løpe videre, sier han.

Totalt skal det ha dreid seg om 156 prosjekter med 80 norske selskaper, med en totalverdi på rundt 50 milliarder norske kroner over 10-15 år.

– Noen kan ha sterkt potensial til å leve videre, eksempelvis forsvarsrelaterte prosjekter og prosjekter som berører samfunnssikkerhet. Men det er ikke trolig at de avtalene som hadde vilkår om Gripen-kjøp, blir noe av, sier Saabs Magnus Lindberg.

Natech fortsetter

Han spår imidlertid at Natech i Narvik er blant bedriftene som får fortsette på avtalen om å produsere kabler til flyet.

– Jeg har ikke noe grunnlag for å mene noe om det, men på et generelt nivå, var jo avtalene avhengige av at Norge kjøpte Gripen. Dermed kommer det ikke som noen stor overraskelse at dette blir konsekvensen, sier administrerende direktør Torbjørn Svensgård i Forsvars- og sikkerhetsindustriens forening (FSI).

Vil være med

Han sier at de nå bretter opp ermene for å jobbe mot Lockheed-Martin og JSF, og finne ut hvordan Norge kan få best mulig industrielt utbytte av anskaffelsen.

– Valget endrer jo ikke vårt syn på at Saab hadde den beste industripakken, men det hjelper jo fælt lite når flyet åpenbart ikke tilfredsstiller kravene til regjeringen, sier Svensgård.

– Hva slags ambisjoner har industrien overfor JSF?

– Vi håper jo selvfølgelig å få til industrielle avtaler som minst tilsvarer anskaffelsesprisen. Vi håper også norsk industri kan være med gjennom hele levetiden, både i forbindelse med oppgraderinger, vedlikehold og andre ting.

100 prosent av anskaffelsesprisen vil tilsvare rundt 18 milliarder kroner.

Flere avtaler i vasken

Det svenske forsvaret hadde også planlagt å kjøpe flere Gripen-fly.

Forsvarsminister Sten Tolgfors hadde varslet 8-10 nye fly, i forbindelse med Norges-avtalen. Det blir det heller ingenting av nå, skriver Nyteknik.

Les også: Krever resultater for industrien