«Vigdis» var det første elementet som forsvant i dypet. Siden har fem andre fulgt etter henne. Nå ligger alle på rekke og rad og venter på trafikken. (Foto: Anders Haakonsen)

Alle elementene er på plass i Bjørvika

To hektiske måneder gikk fra Vigdis forsvant i dypet til Frøydis avsluttet rekka. Utstyr som man sjelden ser i norske farvann har vært benyttet under nedsenkningen. Det nederlandske selskapet BAM Civiel BV brukte en spesiell lekter til utlegging av en pute av pukk som senketunnelen ligger på.

Den samme lekteren brukes til å legge en låsefylling på hver side av tunnelen og et lag med kult over den. Senere skal hele gropen som tunnelen ligger i etterfylles med sprengstein, men da skal man benytte annet utstyr.

Til nedsenkingen ble det brukt forholdsvis enkelt utstyr. Hvert av elementene veide over 30 000 tonn, men under vann ble vekten atskillig mer beskjeden på grunn av oppdriften. Fire vinsjer med en kapasitet på 40 tonn hver var tilstrekkelig til å holde igjen. Vinsjene var plassert på to dragere. Hver av dragerne lå på to store pontonger.

Selv om at alle elemtene er på plass, er det ennå ikke mulig å få tørrskodd under Bjørvika. Det gjenstår en åpning på to meter mellom rekken av elementer og betongtunnelen som er støpt under kaia på Sørenga. Den siste biten skal støpes i løpet av de nærmeste ukene.

Inntil videre ender både senketunnelen og tunnelen under Sørenga i et vanntett skott. Før man kan begynne å støpe de siste to metrene, skal det plasseres to svære kiler av betong mellom skottene. Det er nødvendig for å motvikre trykket fra pakningene mellom elementene i senketunnelen. Pakningene har hittil blitt presset sammen av vanntrykket. Den siste biten blir støpt med vanntett forskaling. Når vannet er pumpet ut av rommet innenfor forskalingen, forsvinner vanntrykket. Da kunne trykket fra pakningene presset elementene fra hverandre. Kilene skal hindre at det skjer.

Byggeleder for sjødelen, Geir Sorte regner med at det vil ta 2-3 uker før den siste biten er ferdigstøpt. Da er de mest kritiske delene av arbeidet med senketunnelen avsluttet, mener han.

I tiden framover skal ballasttankene i elementene fjernes og erstattes med betong. Hvert av de seks elementene har to tanker som ble fylt med vann da de skulle senkes. Vekten av tankene blir nå erstattet med et lag med ballastbetong i sålen. I nedsenket tilstand skal vekten av tunnelen være minst 6 % høyere enn oppdriften. Det er nødvendig for å hindre at tunnelen flyter opp hvis det skjer noe som gjør det nødvendig å fjerne sprengsteienen som legges over den.

Geir Sorte regner med at ballastbetongen er på plass i april eller mai neste år. Da er det klart for montasje av brannsikring og teknisk utstyr i tunnelen. Deretter følger omfattende testing før trafikken kan settes på høsten 2010.