Administrerende direktør Dag Roger Rinde i Statoil Norge AS var en av de første til å tanke selskapets nye drivstoff i dag - bensin innblandet fem prosent bioetanol. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Administrerende direktør Dag Roger Rinde i Statoil Norge AS var en av de første til å tanke selskapets nye drivstoff i dag - bensin innblandet fem prosent bioetanol. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)

All bensin får sprit

Statoils drivstoffmilepæler

1980: Forsøk med metanolinnblanding i bildrivstoff (da som Norol)

1985: Først i Norge med blyfri 95-oktan bensin

1993: Først i Norge med å fjerne all bly fra bensin

1996: Første selskap i Norge som leverer bensin med lavt benzeninnhold

2006: Først i Norge med bioetanol E85

2008: Første selskap som er landsdekkende med diesel B5

2009: Først med hydrogenstasjoner i Norge

2009: Først med landsdekkende B7

2010: Først med E5 – bensin 95 tilsatt 5 % bioetanol

Statoil har gående flere prosjekter som en gang i framtida kan resultere i tredjegenerasjons biodrivstoff: Utenfor Tjeldbergodden med tare som innsatsfaktor, Kalundborg på Sjælland i Danmark med drivstoff basert på Halm og Chesapeake i Virginia, USA basert på alger

Det opplyste administrerende direktør Dag Roger Rinde i Statoil Norge selskapet i dag lanserte sitt nye drivstoff E5, altså bensin innblandet fem prosent bioetanol.

Spriter opp bensinen

– Flott av Statoil

– Fra i dag vil det nye drivstoffet erstatte vanlig bensin på stasjonene våre på Sørlandet og Østlandet. Men vi planlegger å levere E5 i hele landet i løpet av 18 til 24 måneder, sier Rinde.

Må bygge infrastruktur

Allerede fra dag én forsynes 40 prosent av statoilstasjonene met det nye biodrivstoffet fra tankanlegget på Sjursøya i Oslo.

For å gjøre forsyningen riksdekkende trengs nye transportløsninger og prosess- og tankanlegg. Infrastrukturen, som hele bransjen vil spleise på, er kostnadsberegnet til 4-600 millioner kroner.

– Det er et såpass stort beløp at det sier seg selv at vi trenger langsiktige rammebetingelser for at eierne våre vil investere. Vi kunne for eksempel se for oss insentiver som premierer miljøvennlige løsninger, i stedet for omsetningspåbud. Da kan fem prosent innblanding bli et gulv for omsetningen i stedet for et tak som er det er i dag, påpekte Rinde.

Avgiftsmessig kan ikke myndighetene gjøre noen drastiske endringer som gjør dette til en ny biodieselsak. De fem prosentene med etanol som innblandes har allerede bensinavgift som de 95 prosentene med 95 oktan, dog ikke CO2-avgift.

Først og sist i Skandinavia

Det er den nye forskriften for denaturering av etanol, som trådte i kraft 1. november i fjor, som har gjort det mulig for Statoil å bare to måneder senere starte import av etanol for innblanding i bensin.

– Dette er nok statoilrekord. Vi synes det er artig å være først ute, sier Rinde som minner om at Statoil også var først med å lansere blyfri 95-oktan bensin i 1985.

E5, som altså lanseres i Norge i dag og trolig forblir hetende bensin 95, har imidlertid vært til salgs på statoilstasjonene i Sverige i over ti år. I Danmark selges den sågar med andregenerasjons bioetanol basert på halm.

60 prosent av bioetanolen som Statoil bruker er laget av korn og importeres fra rundt om i Europa. Resten kommer fra Brasil og er framstilt av sukkerrør.

Bærekraftig

– Vi stiller strenge krav til leverandørene. De er kontraktforpliktet til å levere bærekraftig biodrivstoff og vi har rett til å la uavhengige parter påse at de faktisk etterlever kravene, understreker Statoils bærekraftskoordinator Sissel Dyrhaug.

Bioetanolen har fram til nå forsynt selskapet med E85, altså 85 prosent bioetanol, som selges på 19 stasjoner rundt om i landet.

– Vi har ingen planer om å slutte med E85 selv om det ikke ser ut til å bli så mange flere biler som kan kjøre på dette drivstoffet her til lands, sier statoildirektøren.

Biodieselproduktene B30 og B100, som fikk fjernet halve avgiftsfritaket fra 1. januar, tror han imidlertid kommer til å forsvinne i takt med kundene som ikke vil betale to kroner mer for literen for ren biodiesel.

Biodiesel importeres 10 prosent fra USA og 90 prosent fra Europa, hvorav 70 prosent er fra Russland og Baltikum. Statoil eier 49 prosent av en biodieselfabrikk i Mestilla i Litauen.

E10 i 2010?

Den europeiske bensinstandarden EN228 tillater fem prosent innblanding av bioetanol. Nå er den europeiske standardiseringsorganisasjonen CEN i gang med å revidere standarden.

– Mot slutten av 2010 kan innblandingsgraden bli justert opp til ti prosent på samme måte som dieselstandarden EN590 nå tillater sju prosent innblanding av biodiesel, forteller Ann-Cathrin Vaage som er avdelingsleder for Produktteknisk kompetanse- og servicesenter i Statoil.

Hun sier at selv om etanol har lavere energiinnhold enn bensin, vil ikke kjøring på E5 kontra ordinær 95-oktan gi noe merkbart merforbruk. Selv om etanolen er mer aggressiv mot materialene i drivstoffsystemet og motoren trengs det ikke ombygging slik som på E85-bilene.

Dersom all bensin blir erstattet med E5 vil det føre til 92.000 tonn mindre CO2-utslipp enn i dag, ifølge Statoil.