– Allerede i 2012 hadde vi i Agder forsøk på å produsere og legge ut lavtemperaturasfalt med innhold av resirkulert asfalt. Mye utvikling har skjedd siden denne tid, og i den siste tiden har arbeidet med å produsere asfalt med så lite miljøavtrykk som mulig virkelig skutt fart. En viktig årsak til dette er miljøvekting av CO2 utslipp i forbindelse med tildeling av asfaltkontrakter, sier Jan Ragnar Finsland, rådgiver for asfaltlegging i Agder fylkeskommune.
Denne tildelingsmetoden var på forsøksstadiet 2019-2021. Agder fylkeskommune var blant fylkeskommunene som tok denne metoden i bruk på 2 av 4 asfaltkontrakter i 2022.
Alle kontrakter vektes etter CO2-utslipp
I 2023 vil alle asfaltkontraktene i fylket bli tildelt etter pris + vekting av CO2-utslipp.


Metoden som brukes for tildeling av kontrakter tar hensyn til flere forhold.
Konkurransesum; dvs. summen som benyttes for å avgjøre hvem som tildeles kontrakten, beregnes ved at tilbudsprisen gis et påslag ut fra mengde utslipp av CO2eq. Leverandøren med lavest samlet CO2eq-utslipp får ingen påslag i konkurransesummen. For de øvrige leverandørene beregnes differansen i utslipp mellom deres tilbud og tilbudet med laveste utslipp. Denne differansen prises med 5 kr/kg CO2eq. Påslaget vil altså bli differansen gitt i kg CO2eq multiplisert med 5 kr/kg.
De ulike delene av CO2-utslipp ved dekkevedlikehold
Diagrammet viser hvilke faktorer som betyr mest for CO2-utslipp ved asfaltproduksjon og -legging.
Agder fylkeskommune fikk fra 2021 til 2022 en reduksjon i utslipp CO2 pr. tonn asfalt fra 51,7 kg CO2 til 39 kg CO2.
– Dette er et meget bra resultat. Hovedårsaker til denne reduksjonen er bruk av konkurransemetode. Dette medførte at entreprenørene tok i bruk andre løsninger som for eksempel bruk av trepellets til oppvarming på asfaltfabrikk samt bruk av Bio-bitumen. I tillegg økte bruken av gjenbruksasfalt i varmproduksjon av ny asfaltmasse, sier Tormod Svinstad, Også han jobber med asfaltering av fylkesveger i Agder fylkeskommune.
– For årets dekkevedlikehold ser vi for oss en ytterligere reduksjon på CO2 utslipp i forbindelse med asfalteringen på 10 prosent, sier Svinstad.

Entreprenøren fikk lite igjen for langvarig veistrid