Trafikk og ITS

Advarer mot råkjør fra Vegvesenet om tømmervogntog på kommuneveier

– Konkret betyr forslaget til ny forskrift å tillate flere tunge vogntog på veier som ikke nødvendigvis er bygget for slike størrelser og tyngder, sier Rune Aale-Hansen, adm. dir. i NKF.

Rune Aale-Hansen, er adm. dir. i  Norsk Kommunalteknisk Forening.
Rune Aale-Hansen, er adm. dir. i Norsk Kommunalteknisk Forening. Foto: www.alexasensi.com
Jarle SkoglundJarle Skoglund– Journalist
16. nov. 2020 - 15:04

Statens vegvesen har nå høring om forslag til endring av «forskrift om veglister». Endringen innebærer blant annet at strekningene som i dag tillates for tømmervogntog med lengde på 24 meter, vil tillates for modulvogntog uten at veiene vurderes i henhold vegers egnethet for modulvogntog.

– Dette er en sak der Statens Vegvesen sender en ny høring etter at den første ga sprikende tilbakemelding. Den nye høringen som har helt nye forslag, har samtidig en høringsfrist som selv Statens vegvesen erkjenner er i korteste laget. Det første de bør gjøre er derfor å utvide høringsfristen, sier Rune Aale-Hansen, adm. dir. i Norsk Kommunalteknisk Forening (NKF).

Et eksempel på fylkesvei i Innlandet. Det er ikke kjent om akkurat denne veien er nominert.
Les også:

1500 veier nominert som «Norges dårligste»

Høringsfrist på tre uker

Den første høringen om endringer «Forskrift om bruk av kjøretøy 5-5» som ble sendt ut i mars ga så sprikende tilbakemeldinger, at Statens Vegvesen nå har sendt ut et forslag til en helt ny løsning. Høringsfristen er kun tre uker.  

– Statens Vegvesen sendte i mars ut høring på forslag til endring av forskrift om bruk av kjøretøy 5-5. Forenklet handler dette om å åpne opp for at modulvogntog type 1 og 2 skal kunne trafikkere alle veger som tillates for tømmervogntog med lengde inntil 24,00 meter. Konkret betyr dette å tillate flere tunge vogntog på veier som ikke nødvendigvis er bygget for slike størrelser og tyngder, sier Aale-Hansen.

Prosjektleder Anne Merete Gilje i Statens vegvesen forteller direktør Jose Luis Goberna i spanske Secegsa om den sørlige delen av E39 Rogfast. Marokkos ambassadør til Norge, Nabila Freidji, Abdelkebir Zahoud i Sned og Abdellatif Zaghnoun i det marokkanske statlige selskapet Angspe var med.
Les også:

Gibraltartunnelen vil lære av Rogfast

Sprikende svar

– Tilbakemeldingene på høringen i mars var så sprikende at Statens vegvesen nå i høst har sendt ut et nytt forslag. Det er bra. Men problemet er at denne høringsfristen er på kun tre uker, sier han.

– Økt lengde på kjøretøyene gir økt slitasje på veiene. Dersom ikke veiene tåler denne belastningen kan det bli kostbart for kommunene som må oppgradere veiene for å ivareta trafikksikkerheten. Dette kan ha såpass alvorlige konsekvenser at Statens vegvesen bør være varsomme med å råkjøre i innspurten på høringsarbeidet, sier NKF-direktøren.

Lasse Stentorp Haugen med bilskilt i resirkulert aluminium.
Les også:

Nye bilskilt: Forskjellen er stor, men usynlig

 

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.