ACO Anlegg skal bygge forbikjøringsfelt til 92 millioner på Ørskogfjellet

Selskapet kom best ut i konkurransen om å bygge forbikjøringsfelt på E39 Ørskogfjellet, med en tilbudssum på 92,5 millioner kroner.

Samlet lengde på strekningen som skal utbedres er på cirka 2,8 kilometer.
Samlet lengde på strekningen som skal utbedres er på cirka 2,8 kilometer. Illustrasjon: Statens vegvesen
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
16. mars 2021 - 15:01

– Vi er godt fornøyd med konkurransen, og etter grundig evaluering av de fire endelige tilbudene vi tok imot, var det ACO Anlegg som hadde best forhold mellom pris og kvalitet, sier prosjektleder Ole Kristian Birkeland i Statens vegvesen.

Konkurransen ble gjort med prekvalifisering og forhandlinger. Statens vegvesen mener sunnmørsfirmaet ACO Anleggs planer for gjennomføring og organisering av anlegget samt HMS bidrar til en reduksjon av prosjektrisikoen, også med hensyn til pandemisituasjonen.

Nye Veier mener fellesprosjektet Ringeriksbanen og E16 er klar for bygging.
Les også

Ringeriksbanen og E16: Kutter prisen med 5,5 milliarder

Ferdig innen sommeren til neste år

Entreprenørservice, Hæhre Entreprenør og arbeidsfellesskapet Nordmøre Maskinlag rakk ikke opp i konkurransen, og de har nå klagefrist fram til 25. mars.

– Deretter blir det kontraktsignering, og vi venter oppstart på veianlegget i april. Forbikjøringsfeltet på Ørskogfjellet skal stå ferdig sommeren 2022, seier Birkeland.

Det skal gjennomføres grunnboring på fire ulike punkter i rasområdet. Skredet har gått rett bak den hvite byggningen.
Les også

To døgn siden raset – nå skal de finne årsaken

2,8 kilometer skal utbedres

Selve forbikjøringsfeltet vil få en lengde på 1,8 kilometer, men med tilpassing inn mot dagens vei i begge ender blir den samlede strekningen som skal utbedres på cirka 2,8 kilometer.

Utbedringsprosjektet starter cirka 500 meter sør for kryssinga av Tverrelva, som er om lag fire kilometer nord for Sjøholt sentrum. Det avsluttes etter cirka 2,8 kilometer ved avkjøringen til hyttene i Nysæterbakkene, som er rundt 1,4 kilometer sør for Fjellstova.

I tillegg til etablering av forbikjøringsfelt, skal veien også utvides. Utbedring av svinger på strekningen inngår også i prosjektet. Ny veibredde blir ti meter der det er tofeltsvei og 13,5 meter der det er forbikjøringsfelt, inkludert veiskulder og romlefelt.

Byggetiden er beregnet til om lag 15 måneder.

Ti kilometer av Gamle Strynefjellsveien, også kjent som fylkesvei 258, er blant strekningene hvor bæreevnene skal måles.
Les også

Vil måle bæreevnen til 435 kilometer fylkesvei

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.