A380 vingeklipte CRJ700

Den amerikanske havarikommisjonen, NTSB, har startet granskingen av en bakkekollisjon mellom to fly på John F. Kennedy-flyplassen i New York mandag kveld.

En Airbus A380 vingeklippet en Bombardier CRJ700 så sistnevnte snurret nær 90 grader rundt.

Tupp mot hale

Ifølge den foreløpige rapporten , var det klokka 20.25 på kvelden at Flight 7 fra Air France, en Airbus A380 med halenummer F-HPJD, kjørte inn i Flight 293, et Bombardier CRJ700 med halenummer N641CA fra Comair som var i ferd med å taxe til sin gate.

Den venstre vingetuppen på airbusen traff den venstre horisontale stabilisatorflaten på bombardieren. På CRJ-modellen er den montert på toppen av vertikalstabilisatoren.

Det ble en det materielle skader (se bildene), men ingen passasjerer eller besetningsmedlemmer kom til skade. Om bord i Air France-flyet som var på vei til Paris var det 485 passasjerer og et mannskap på 25, mens det var 52 passasjerer og fire i besetningen på Comair-flyet.

Selv for verdens største vinger, som A380 har, koster det å vingeklippe en liten CRJ. Foto: Scanpix NYCAVIATION

Stort lag

NTSB har nå bedt om de oransje boksene fra begge flyene, altså ferdskriverne og taleregistratorene. I tillegg skal havariinspektørene gå gjennom opptak fra flygelederne og bakkeradaren (ASDE-X). I tillegg skal skadene på begge flyene granskes ytterligere.

Det er ikke så rent få som skal ha en finger med i etterforskningen: amerikanske luftfartsmyndigheter, FAA, både den franske og kanadiske havarikommisjonen, henholdsvis BEA og TSB, samt flyselskapene Comair og Air France og flyprodusentene Airbus og Bombardier Aerospace.

Delta-datter

Mens Airbus A380 som kjent er verdens største passasjerfly og gjerne går under navnet superjumbo, er Bombardier CRJ700 en såkalt regional jet med plass til rundt 70 passasjerer.

Også SAS benytter fly fra samme serie, den noe større CRJ900.

Comair er et datterselskap av Delta.

Skadene på CRJ700-maskinen fra Comair. Foto: Scanpix HO