BRANNFELLER: Det har vært mange alvorlige tunnelbranner de siste årene i Europa. (Bilde: Statens vegvesen)

6000 bolter for lite

  • Bygg

Det finnes ikke skriftlig underlag som forklarer hvorfor det ble spart på boltene i tunnelen som har vært stengt siden raset 1. juledag i fjor.

VG har gått gjennom hele prosjektarkivet uten å finne dokumenter eller møtereferater som kan forklare den reduserte mengden med bolter.

Rapport legges fram

Ingen dokumenter gir svar på hvem som tok beslutningen om å redusere antall bolter, når det skjedde, eller hvorfor.

Internrevisjonen i Vegdirektoratet legger i morgen fram rapporten om byggingen av Hanekleivtunnelen. Etter det avisen kjenner til ser revisjonen alvorlig på mangelen på dokumentasjon knyttet til utbyggingen.

Avisen skriver at den første vurderingen av behovet for å sikre tunnelen med bolter stammer fra mai 1995, året før byggingen startet. Da mente veilaboratoriet i Statens vegvesen at man ville trenge 27.500 bolter, i gjennomsnitt fem på hver meter.

I anbudsgrunnlaget samme måned er utgangspunktet 17.600 bolter.

Ble ettersikret

I sluttrapporten blir det konstatert at «Det var planlagt et forbruk på 14.500 bolter. Det ble montert totalt 8.505 stk, (...) I gjennomsnitt blir det 2,4 bolt pr. meter tunnel».

Flere ras og nestenulykker under byggingen gjorde at den ble ettersikret slik at det tilslutt var montert 9700 bolter i tunnelen. Men også det viste seg å være for lite.

Dokumentasjon borte

Ved flere anledninger har det forsvunnet viktig dokumentasjon om drivingen av tunnelen. Nå er blant annet en hel dataserver som inneholder referater fra blant annet byggemøtene borte.

- Vi finner den ikke. Dessverre er det mye dokumentasjon som har blitt kastet og er borte, sier distriktsveisjef Roar Gärtner i Vestfold til VG. Han var produksjonssjef under drivingen.