Kvivstunnelen er mer enn dobbelt så lang som de tre andre tunnelene på Kvivsvegen til sammen. Den som vil drive den, må gi anbud innen 13. oktober. (Bilde: Ill.: Statens vegvesen)

6,5 km lang tunnel på anbud

Kvivsvegen blir en del av E 39 når den åpnes i 2012. Den ligger i grenseområdet mellom Sogn og Fjordane og Møre og Romsdal. Fylkesgrensen deler Kvivstunnelen omtrent på midten. Den sørøstre halvdelen ligger Hornidal kommune i Nordfjord, den nordvestlige ligger i Volda kommune i Sunnmøre.

Oppdraget omfatter sprenging og sikring av tunnelen bortsett fra forskjæringer, som er sprengt i en tidligere entreprise. Elektroearbeidet er heller ikke med, det lyses ut senere. Den som får kontrakten skal også anlegge 1,6 km veg i dagen.

Tunnelen får T 8,5-profil. Traséen går gjennom gneis med varierende struktur. Geologene som har undersøkt tunnelen venter at fjellkvaliteten er bra i store deler av traséen, men noen svakhetssoner og noen soner med høye spenninger i fjellet er avslørt. Multiconsult har laget geologirapporten, for øvrig er det Statens vegvesen som har utført prosjekteringen.

Kvivsvegen får en total lengde på over 17 km. Masse fra Kvivstunnelen skal brukes andre steder på anlegget. Det som blir til overs skal legges i depot for senere bruk.

Ved hver ende skal tunnelen sikres mot vann og frost med PE-skum dekket av sprøytebetong. Lengre inn i tunnelen vil ikke frost bli noe stort problem. Her vil entreprenøren stå friere ved valg av vannsikring.

Kvivsvegen er planlagt åpnet i november 2012, men prosjektleder Oddbjørn Pladsen i Statens vegvesen håper det kan skje tidligere.