tunneler

50 år gammel tunnel er oppgradert - fikk 19 000 meter med nye kabler

Men egentlig er Forsatunnelen ved Narvik en helt ny tunnel inne i den gamle. Det eneste som står igjen er tunnelportalene, forteller Statens vegvesen.

E6 Forsatunnelen er etter den omfattende oppgraderingen en bedre og sikrere tunnel.
E6 Forsatunnelen er etter den omfattende oppgraderingen en bedre og sikrere tunnel. Foto: Statens vegvesen
Jarle SkoglundJarle Skoglund– Journalist
8. mars 2021 - 08:33

Høsten 2019 startet arbeidene på E6 Forsatunnelen vest for Narvik. Nå er tunnelen ferdig oppgradert.

Tunnelen er gjort bredere og høyere, det er montert frost og brannsikring i himlingen og vegger, og det er montert sikkerhetsutstyret slik at tunnelen tilfredsstiller Tunnelsikkerhetsforskriften.

Forsvarsminister Tore Onshuus Sandvik hilser på Litauens forsvarsminister, Dovilė Šakalienė, under sitt besøk i Litauen denne uken. Tema for besøket var blant annet Litauens interesse for norske, militære standardfartøy.
Les også:

Nato-land vil kjøpe krigsskip fra Norge

Usikker på tilstanden

For halvannet år siden var byggeleder Rune Karlsen spent på i hvilken forfatning den 50 år gamle tunnelen var.

Nye LED-lys gir vesentlig bedre belysning i tunnelen. Foto:  Statens vegvesen
Nye LED-lys gir vesentlig bedre belysning i tunnelen. Foto:  Statens vegvesen

– Vi står foran et omfattende arbeide. I gamle tunneler vet vi ikke helt tilstanden til før vi kommer oss til bak vegger og tak. Derfor må vi ta noe forbehold om anleggsperioden, men vi ser for oss at arbeidene vil vare ut neste år, sa Karlsen den gang.

Nå, ved arbeidets slutt konstaterer han at det ble akkurat så omfattende, og vel så det.

– I realiteten har vi bygget en ny tunnel fra bunnen av. Vi startet med å gjøre den høyere, bredere og dypere innvendig, dette for å få plass til drens, kabelgrøfter og vann og frostsikring. Deretter monterte vi inn alt av sikkerhetsutstyr. Vi har gjort tiltak som har bedret sikkerheten for trafikantene og utrykningsetater med SOS-stasjoner, automatiske bommer, nødbelysning og rømningslys gjennom tunnelen. Dessuten har vi strukket nesten to mil med kabler, sier byggeleder Rune Karlsen i dag.

Byggmester Anders Hval og byggherre Vilhelm Dybwad kjenner ikke til andre prosjekter der hele huset blir lydisolert på nivå med et studio eller en hjemmekino.
Les også:

De bygger «Norges mest lydisolerte enebolig»

Ikke bruk mobiltelefonen

Det er satt inn fem SOS-skap med brannslukningsapparat og nødtelefon i hvert skap. Disse står med jevn avstand i tunnelen, og skal brukes hvis det oppstår en situasjon i tunnelen. I tillegg er det et skap på utsiden av hver tunnelportal. Så fort et brannsluk­kingsapparat blir tatt ned stenges tunnelen automatisk og sikkerhetsbelysning kommer på. Eller hvis røret på nødtelefonen blir løftet, så går alarmen på Vegtra­fikksentralen. Da vet operatøren på Vegtrafikksentralen nøyaktig hvor hendelsen er. Brukes mobiltelefonen tar det for det første lengre tid, og stedsanvisnin­gen er ikke så nøyaktig.

Etter oppgraderingen kan Vegtrafikksentralen nå overvåke tunnelen. Vegtrafikksentralen kan ut ifra hva opera­tørene ser via fire kameraer utenfor tunnelen eller informasjon fra trafikantene, styre to bommer, røde varselblinklys og variable trafikkskilt.

Høyre vil heve maks tillatt fartsgrense fra 110 til 120 kilometer i timen. Bildet viser et mer saktegående øyeblikk på E18 i Bærum i Akershus.
Les også:

Refser Høyre-forslag: – En veldig dårlig ide

Mange stenginger

I alt sju SOS-skap er montert i og utenfor tunnelen. Foto:  Statens vegvesen
I alt sju SOS-skap er montert i og utenfor tunnelen. Foto:  Statens vegvesen

I byggeperioden har tunnelen vært trafikkregulert med stenginger dag og natt, i tillegg til ledebilkjøring. Det har dessverre gått ut over trafikantene som daglig må gjennom tunnelen, men det er ikke å komme utenom med noe ulempe for trafikantene ved så krevende arbeider i tunneler uten omkjøringsmuligheter.

Avbruddene i anleggsperioden har vært helt nødvendig for å få trafikken sikkert fram gjennom tunnelen. Nå er det altså over, E6 Forsatunnelen er så godt som ny.

Dagens vei går nede ved fjorden. Elva Hundsåna renner ut omtrent midt på strekningen. Over cirka 250 meters høyde er fjellet stupbratt.
Les også:

Droppet risikabelt påhogg: I gang med milliardprosjekt på nytt

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.