(Bilde: Colourbox.com)

5 prosent biodrivstoff innen 2009

  • Kraft

Regjeringen vil tvinge oljeselskapene til å blande inn drivstoffet i bensin og diesel.

Dette sier miljøvernminister Helen Bjørnøy til Aftenposten.

Opptrappingsplan

Overgangen vil skje gjennom en opptrappingsplan: I 2008 skal andelen biodrivstoff være to prosent, i 2009 fem prosent, før det målet om syv prosent etter planen skal nås i 2010.

7 prosents innblanding av biodrivstoff i løpet av 2010 er i tråd med EUs anbefaling.

Man kan blande inn fem prosent biodrivstoff i de fleste bensin- og dieseltyper.

- Vi er blitt hengende etter i bruken av biodrivstoff, men denne raske opptrappingen gjør at vi kommer på høyden. Dette er et svært viktig miljøtiltak.

4,5 prosent av Kyoto-reduksjonen

For å nå Kyoto-målet om utlippsreduksjon i perioden 2008-2012 må Norge redusere sine CO2-utslipp med ni millioner tonn CO2. Men reduksjonen på 400 000 tonn fra biltrafikken vil bare utgjøre 4,5 prosent av dette.

For å stimulere til overgangen foreslår regjeringen å redusere engangsavgiften med 10 500 kroner for E85-kjøretøyer, dvs biler som går på 85 prosents biodrivstoff.

- Statens forurensingstilsyn vil ha fire prosent biodrivstoff i 2010. Dette er en langt mer ambisiøs målsetting, sier Heikki Holmås, Bjørnøys allierte i finanskomiteen i Stortinget til avisen.

– Dyrere for forbrukerne

Norsk petroleumsinstitutt (NP) er kritisk til Regjeringens forslag om påbud.

– Våre beregninger viser at staten med dette avgiftsopplegget vil få økte inntekter på nærmere 90 millioner kroner. Vi har bedt regjeringen om å gi reduksjon i bensinavgiften som dekker de økte kostnadene ved miljøbensin. På den måten kan forbrukerne velge miljøbensin uten at dette koster dem mer enn vanlig bensin. Totalt utgjør merkostnaden ca 22 øre pr liter på pumpeprisen, sier konstituert generalsekretær i NP, Inger-Lise Nøstvik i en pressemelding.

Vente med påbud

Instituttet vil at Regjeringen skal vente med et påbud til det er etablert en sertifiseringsordning for biodrivstoff. NP peker på at dagens biodrivstoff har varierende klimaeffekt og at produksjonen kan konkurrere med matproduksjon.

– Regjeringens strategi for økt bruk av biodrivstoff står i fare for å være mer symbolpolitikk enn faktisk miljøpolitikk, sier Inger-Lise Nøstvik.