NY: Suzukis nye Swift er en av de minste 4WD på markedet men er samtidig en sympatisk bil med god innvendig plass. 4WD-systemet gjør at du praktisk talt ikke står fast på glatt føre. Men bilen er ingen terrengbil. Da må du betraktelig opp i størrelse, motorytelse og bakkeklaring. (Bilde: SUZUKI)

4WD øker sterkt

  • samferdsel2

De mest solgte merkene er Suzuki og Subaru fulgt av merker som Toyota, Honda, Nissan og Volvo.

At de to ledende bilmerkene er i tet er ikke merkelig: Suzuki og Subaru har i en årrekke markert seg som produsenter også av rimelige, mindre firehjulstrekkere.

Vinterbiler

Disse slår verden over meget godt an i land med upålitelig føre i vinterhalvåret.

Men også på høst- og vårglatte veier er 4WD en fordel: Du kjører sikrere når alle fire er i inngrep. Ingen vet hvor mange ulykker som har vært avverget fordi bilen drar på alle fire og så å si klorer seg gjennom svingene.

Naturlovene gjelder

Det mange glemmer er at 4WD ikke opphever naturlovene. Du skrenser like kjapt med en slik som med en annen bil, om du panikkbremser.

Ofte skyldes utforkjøring med 4WD nettopp dette at føreren er vant til å ta seg fram, men glemmer at han ikke har noen overnaturlig friksjon å ty til når han bremser.

Stiger og stiger

Salget av 4WD i Norge viser jevn økning de siste fem-seks årene, ifølge markedssjef Morten Wettergren hos Suzuki Norge AS. Han sier at mens andelen i år 2000 var 11 prosent så har den fram til 2005 altså steget jevnt til 22 prosent.

I desember i fjor lå den rekordhøyt: Da kjøpte nesten 28 prosent av bilkundene en 4WD. Suzukis andel av salget ble i 2005 på 3564 enheter mens Subaru solgte 3267 og Toyota 2853 biler.

I alt ble det i 2005 levert 23 926 biler med 4WD her i landet.