I GJØRMA: Skal du inn i skogen og hente juletre (har du lov?) kan det også være godt med 4WD. Her hadde ingen vanlig bil med tohjulsdrift klart å klore seg fram. (Bilde: STEIN BEKKEVOLD)

4WD klorer seg fram

Grunnen til at drift på alle fire er bedre enn bare på to, er selvsagt at traksjonsarbeidet fordeles på fire håndflatestore kontaktflater snarere enn på to.

Systemene fra seksti år tilbake - som i Jeep - gikk ut på at kraften fra motoren gikk via girkassen og en fordelingskasse til for- og bakakselen. Jeep ble drevet via permanent 4WD.

Fordelingskassen satt på hovedgirkassen og hadde også et lavgir, da krabbet bilen fram og opp. Sammen med nok last i bilen (tre sandsekker, eller fire mann og utstyr) tok den seg fram nærmest over alt. Men om et hjul ble stående og slure, måtte tre mann ut og dytte. Hvorfor? Jeep hadde ikke differensialbrems eller -sperre. Sluret ett hjul, stanset alt.

Det hører med i bildet at skal du kjøre i terreng eller på annet svært krevende underlag - bør dekkene være avpasset. Vanlige piggfrie vinterdekk holder ikke, grove knastdekk må til.

Diffbrems eller ESP

Differensialbrems eller -sperre må til dersom bilen virkelig skal klare seg i terreng. Derfor har de største bilene dette.

"Diffsperren" gjør at slurende hjul ikke lenger får kraft, alt går til det ikke-slurende på samme aksel. Resten av motorkraften går til den andre akselen - eller den tredje og fjerde, på ekte militærkjøretøyer.

Så mens senterdiffen - lavgirkassen - sørger for at akslene får kraft nok fra motoren, sørger "akseldiffene" for at hjulene beholder grepet.

I helt moderne løsninger erstattes mye av denne tannhjuls- og clutchteknikken av et videreutviklet ESP, electronic stability program. Der bremses slurende hjul samtidig som de andre hjulene får tilsvarende mye ekstrakraft.

Nye Mitsubishi Pajero er et eksempel her. Kjører du den på glatta vil du oppdage at det sitter intelligens et eller annet sted i bilen. En liten tenkeboks som gjør det meste av jobben for deg. Du sikter og styrer og holder gasspedalen på plass, automatikken gjør resten. Det er nesten litt skummelt.

4WD etter behov

Biler som ikke trenger en like robust 4WD, har gjerne løsningen med " 4WD on demand", firehjulstrekk etter behov. Da sitter en koblingsanordning midt i bilen som kjenner når forakselhjulene glipper og som straks kobler inn bakakselen.

Drivning på alle fire etter behov skjer rykkfritt og smidig, takket være et par intrikate teknikkløsninger: Torsenkoblingen, Haldexkassen og Fergusonboksen.

Den sistenevnte består av en lukket trykkboks med lameller i. Boksen er fylt med meget seig silikonolje. Ett sett lameller er koblet til en aksel som går til forakselen, et annet sett til en aksel som går til bakakselen.

Normalt driver motoren bare bak- eller forakselen. Så fort noe glipper, blir det rotasjonsforskjell inne i boksen og den seige oljen gjør at den andre akselen - den som til nå har hvilt - kobles inn.

De to andre systemene er basert på samme prinsipp. Teknikken brukes nå på mange biler som ikke akkurat er beregnet på terrengkjøring, noe som for øvrig er forbudt i Norge.