TRAFIKK OG ITS

30 er påmeldt til Norges første kurs for rekkverksmontører

Går i gang på Gardermoen 5. februar.

Trafikksikkerhetsforeningen ønskes at det innføres krav om kompetanse for montering av rekkverk.
Trafikksikkerhetsforeningen ønskes at det innføres krav om kompetanse for montering av rekkverk. Foto: TSF
24. jan. 2020 - 14:25

5. februar starter Trafikksikkerhetsforeningen det første grunnleggende kurset for rekkverksmontører i Norge noensinne. 30 personer har hittil meldt seg på kurset, som avholdes på Gardermoen 5. februar. Det skriver Trafikksikkerhetsforeningen i en melding.

Dette er dagen før Den nasjonale Vegsikringskonferansen arrangeres på samme sted.

I følge foreningen er det ikke noen krav til kompetanse hos de som skal montere rekkverk langs veiene i Norge, i motsetning til i Sverige, hvor man i flere år har utdannet rekkverksmontører. Der kreves det kompetansebevis for å installere sikkerhetsutstyr som rekkverk, støtdempere, enderekkverk og rekkverks-overganger.

Tirsdag 30. januar påla Bane Nor entreprenør Moss IA å stanse alt arbeid utenfor kvikkleiresonen i dobbeltsporutbyggingen. Her ved kulverten utenfor Carlsbergtunnelen.
Les også

Bane Nor påla å stanse alt arbeid utenfor kvikkleiresonen. Nå kommer Arbeidstilsynet på banen

– Et legitimt krav

– Kompetansebevis er et legitimt krav, ettersom rekkverkene er viktige sikkerhetsprodukter som vil redde liv langs veiene våre, når de er montert riktig, sier Geirr Tangstad-Holdal, daglig leder i Trafikksikkerhetsforeningen.

Geirr Tangstad-Holdal, daglig leder i Trafikksikkerhetsforeningen ønsker krav om kompetanse for montering av rekkverk. <i>Foto:  TSF</i>
Geirr Tangstad-Holdal, daglig leder i Trafikksikkerhetsforeningen ønsker krav om kompetanse for montering av rekkverk. Foto:  TSF

– Et feil installert eller plassert rekkverk utgjør i stedet en ulykkesrisiko og gir en falsk følelse av sikkerhet. I Norge er det ikke noe krav til utdanning av montører av rekkverk. Vi ønsker slike krav og vi vil ta initativet til at det blir innført også her i Norge, fortsetter han.

Etter ønske fra flere aktører i rekkverksbransjen startet Trafikksikkerhetsforeningen arbeidet med å kartlegge krav og behovene for kompetanse for rekkverksmontører i Norge. Statens vegvesen ved Vegdirektoratet har i møter med foreningen ønsket slike kurs velkommen.

Eirik Selvik og et balkongkraftverk i Tyskland.
Les også

Nei til populære balkong-kraftverk i Norge

Rekkverks-feil har medvirket til dødsulykker

Trafikksikkerhetsforeningen skriver at Vegvesenet undersøkte alle dødsulykker ved bruer i perioden 2005–2014, der rekkverket kan ha hatt betydning for utfallet. I 33 ulykker med til sammen 37 omkomne var feil eller mangler ved rekkverket en medvirkende årsak til den dødelige utgangen.

– Rekkverket skal være en barriere som hindrer at det som allerede er en ulykke, utvikler seg til en alvorlig ulykke. Da kan vi ikke tillate at de som skal montere dette livreddende sikkerhetsutstyret, ikke har kompetanse til å forstå konsekvensene av det de gjør. Vi ville aldri tillatt en ufaglært å ta overhalingen av bremsene på bilen. Og det er en selvfølge at det er en fagutdannet elektriker som utfører elektriske installasjoner i huset. Kravene til kompetanse må også innføres for montering av rekkverk, sier Geirr Tangstad-Holdal.

Finansdirektør Kjetil Ebbesberg og konsernsjef Remi Eriksen er fornøyd med vekst og resultat for DNV i 2023. Det blir bonus på alle ansatte i år også.
Les også

DNV: Gliser over årsresultatet

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.