Trafikk og ITS

30 er påmeldt til Norges første kurs for rekkverksmontører

Går i gang på Gardermoen 5. februar.

Trafikksikkerhetsforeningen ønskes at det innføres krav om kompetanse for montering av rekkverk.
Trafikksikkerhetsforeningen ønskes at det innføres krav om kompetanse for montering av rekkverk. Foto: TSF
Per Helge SeglstenPer Helge Seglsten– Journalist
24. jan. 2020 - 14:25

5. februar starter Trafikksikkerhetsforeningen det første grunnleggende kurset for rekkverksmontører i Norge noensinne. 30 personer har hittil meldt seg på kurset, som avholdes på Gardermoen 5. februar. Det skriver Trafikksikkerhetsforeningen i en melding.

Dette er dagen før Den nasjonale Vegsikringskonferansen arrangeres på samme sted.

I følge foreningen er det ikke noen krav til kompetanse hos de som skal montere rekkverk langs veiene i Norge, i motsetning til i Sverige, hvor man i flere år har utdannet rekkverksmontører. Der kreves det kompetansebevis for å installere sikkerhetsutstyr som rekkverk, støtdempere, enderekkverk og rekkverks-overganger.

Kristian Markegård, direktør for tilsyn og beredskap i NVE fra scenen under NVEs Energidager 16. oktober.
Les også:

NVE: Sabotasje-risiko i kraft­forsyningen fører til skjerpede krav

– Et legitimt krav

– Kompetansebevis er et legitimt krav, ettersom rekkverkene er viktige sikkerhetsprodukter som vil redde liv langs veiene våre, når de er montert riktig, sier Geirr Tangstad-Holdal, daglig leder i Trafikksikkerhetsforeningen.

Geirr Tangstad-Holdal, daglig leder i Trafikksikkerhetsforeningen ønsker krav om kompetanse for montering av rekkverk. Foto:  TSF
Geirr Tangstad-Holdal, daglig leder i Trafikksikkerhetsforeningen ønsker krav om kompetanse for montering av rekkverk. Foto:  TSF

– Et feil installert eller plassert rekkverk utgjør i stedet en ulykkesrisiko og gir en falsk følelse av sikkerhet. I Norge er det ikke noe krav til utdanning av montører av rekkverk. Vi ønsker slike krav og vi vil ta initativet til at det blir innført også her i Norge, fortsetter han.

Etter ønske fra flere aktører i rekkverksbransjen startet Trafikksikkerhetsforeningen arbeidet med å kartlegge krav og behovene for kompetanse for rekkverksmontører i Norge. Statens vegvesen ved Vegdirektoratet har i møter med foreningen ønsket slike kurs velkommen.

Med riktig kompetanse kan bedriftene bruke teknologien på en måte som både kutter utslipp og styrker lønnsomheten, skriver Jan Eilert Nilsen og Bjørn K. Haugland.
Debatt

Seks konkrete grep for grønn omstilling av Norge

Rekkverks-feil har medvirket til dødsulykker

Trafikksikkerhetsforeningen skriver at Vegvesenet undersøkte alle dødsulykker ved bruer i perioden 2005–2014, der rekkverket kan ha hatt betydning for utfallet. I 33 ulykker med til sammen 37 omkomne var feil eller mangler ved rekkverket en medvirkende årsak til den dødelige utgangen.

– Rekkverket skal være en barriere som hindrer at det som allerede er en ulykke, utvikler seg til en alvorlig ulykke. Da kan vi ikke tillate at de som skal montere dette livreddende sikkerhetsutstyret, ikke har kompetanse til å forstå konsekvensene av det de gjør. Vi ville aldri tillatt en ufaglært å ta overhalingen av bremsene på bilen. Og det er en selvfølge at det er en fagutdannet elektriker som utfører elektriske installasjoner i huset. Kravene til kompetanse må også innføres for montering av rekkverk, sier Geirr Tangstad-Holdal.

Mens vi tenker, bygger Kina videre, påpeker Beyonder-sjef Tove Nilsen Ljungquist.
Debatt

Norge risikerer å tape batterikappløpet

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.