MOTOR

21 er blitt 20

25. feb. 2008 - 13:45
Vis mer

B-2-flyet gikk i bakken rett etter takeoff fra den amerikanske militærbasen Andersen helt nord på stillehavsøya Guam lørdag formiddag.

Begge pilotene rakk å skyte seg ut av flyet og slapp fra styrten med små skader.

Uten bomber

Ifølge amerikanske myndigheter var flyet, med kjennetegn «Spirit of Kansas», uten ammunisjon om bord da det styrtet i rullebanen. Foreløpig er det kommet lite informasjon om hva som kan ha forårsaket flyet å styrte, annet enn at det neppe kan tilskrives værforhold.

Dette er den første ulykken med B-2, noe som er bortimot enestående for et avansert militærfly som har vært i lufta i nesten 20 år.

Samtlige B-2-fly har Whiteman i Missouri som sin hjemmebase, men har siden 2004 vekslet på å være stasjonert på Guam sammen med B-1B og B-52-bombefly.

Seks milliarder

Det er ikke bare den svarte, vingeformede flykroppen som får B-2 Spirit til å skille seg ut. Det er også den stive prisen. Hvert fly har en gjennomsnittlig stykkpris på 1,15 milliarder dollar – godt over seks milliarder kroner.

Da Northrop Grumman fikk oppdraget å bygge bombeflyet på under den kalde krigen på 1980-tallet var det ikke kostnadene som sto øverst på generalenes prioritetsliste. Det handlet heller om at B-2 med sin avanserte stealthteknologi og store rekkevidde ga USA muligheten til å fly usett inn over for eksempel Sovjetunionen.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Imidlertid var verdenssituasjonen for lengst endret seg da første B-2, «Spirit of Missouri», ble levert før jul i 1993. Da hadde også George Bush sr. kansellert den opprinnelige ordren på 132 fly. Det endte med en B-2-flåte på 21 fly som altså nå er nede i 20.

Erstatter innen ti år

B-2 debuterte i krig med bomberaid over Kosovo i 1999. Ifølge det amerikanske flyvåpenet ødela B-2-ene en tredjedel av de serbiske målene der de fløy nonstop-oppdrag fra Missouri til Kosovo og hjem igjen uten å etterfylle drivstoff.

Også under angrep mot Afghanistan og mot Irak spilte krigsmaskinen en viss rolle.

Nå er US Air Force imidlertid på jakt etter en erstatter. Amerikanerne håper å ha neste-generasjons langdistansebombefly på plass innen 2018.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.