IKKE NYTT: Frognerseterbanen må fortsatt ta til takke med vognmodellene T-2000 fra 1993. Denne banen får ikke strøm fra skinner, slik samtlige nye tog krever. (Bilde: Oslo Sporveier)
GAMMEL ÅRGANG: T-vogn serie 1 og 2 ble levert i 1966, og enkelte av disse benyttes fortsatt. Imidlertid håper Oslo T-banedrift de kan beholde nyere modeller, og heller plassere de eldste hvor de hører hjemme: på skraphaugen, eller museum. (Bilde: Oslo Sporveier)

189 vogner holder ikke

  • Motor

Årsaken er t-banens store økning i passasjerer, kombinert med flere avganger og flere linjer.

Den nye t-baneringen krever sin del av vognene. For eksempel har Nydalen stasjon avganger hvert femte minutt, noe som medfører en formidabel vekst i frekvens.

Behovet blir enda større når den nye Kolsåsbanen åpner om et par år.

Fortsatt gammel drift

- Selv om vi skifter ut alle vognene så har vi en trafikkvekst som gjør at vi trenger større kapasitet. Derfor er vi nødt til å fortsette med noen av de gamle vognene, sier Bjørn Rydmark, som er informasjonssjef i Oslo T-banedrift AS.

I dag har Oslo Sporveier 215 vogner av den gamle typen. Totalt har de bestilt 189 nye vogner, noe som gjør at de nye vognene alene ikke dekker dagens behov.

Tar man trafikkveksten i beregning, betyr det sannsynligvis at rundt ti av de gamle togsettene fortsatt må være i drift.

40 år gamle

De gamle t-banevognene er bygd på slutten av 60-tallet og begynnelsen av 70-tallet, og skulle for lengst vært skiftet ut. De eldste vognene feier faktisk 40 år på skinnene i hovedstaden i år.

- De er for lengst utdatert. Det er en grunn til at man ser få biler på veiene fra den tiden, for å si det sånn, sier Rydmark.

Han forteller at man har kommet til et punkt hvor det til og med er vanskelig å få reparert togene. De færreste forstår den gamle teknologien, og reservedeler er nærmest umulig å oppdrive.

- Reperatørene har måttet ta i bruk mange kreative løsninger for å fikse feil de siste årene, sier Rydmark.

Trenger flere

Han er selvfølgelig glad for de 63 nye togsettene som nå blir levert frem til 2009, men håper det skal bli mulig å bestille flere etter hvert.

- Hvis vi skal kunne ha et moderne t-banesystem, må vi nok ha leveranser utover de 189, også. Behovet vil bare fortsette å øke, sier Rydmark.

Gammelt på linje 1

Men på linje 1 til Frognerseteren blir det uansett ikke snakk om nye tog. Samtlige vogner som skal leveres de neste årene kan nemlig kun brukes på strømskinner.

Frognerseterbanen krever strømtilførsel gjennom pantograf på taket, og dermed utelukkes alle de nye togene for bruk her.

Heldigvis er togene som benyttes her ikke eldre enn fra 1993, men samtidig har ikke Oslo Sporveier planer om å oppgradere denne linjen med strømskinner, slik de nå gjør på Kolsåsbanen.

- Det er et kostnadsspørsmål, og en slik omlegging ville blitt veldig dyr. Frognerseterbanen har ikke nok trafikk til at det lønner seg, sier Rydmark.