arkivnyheter

16 km ny E 6 skal prosjekteres

Kartet viser hele strekningen Frya-Sjoa. Prosjekteringsstrekningen som er ute på anbud nå, ligger til venstre for den vertikale streken nederst. (Ill.: Statens vegvesen)
Kartet viser hele strekningen Frya-Sjoa. Prosjekteringsstrekningen som er ute på anbud nå, ligger til venstre for den vertikale streken nederst. (Ill.: Statens vegvesen)
1. apr. 2011 - 16:58

Den aktuelle strekningen går mellom Vinstra i Nord-Fron kommune og Sjoa i Sel kommune. Den som får oppdraget får også ansvar for oppfølging i byggetiden.

Ny E 6 får to felt og midtdeler. På deler av strekningen blir det forbikjøringsfelt.

Tre reguleringsplaner må vedtas før prosjekteringen kan komme i gang. Byggherren regner med at alle tre vil bli vedtatt i løpet av første halvår i år.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonsørinnhold
Rittal
KI og bærekraft endrer datasentrene

Konkurransegrunnlaget må være ferdig innen 1. desember neste år. Om to år må også arbeidstegningene være ferdige.

Hvis Vegvesenets prognoser holder, er ny E 6 klar til bruk 1. juli 2017. Denne vegen blir litt kortere enn dagens E 6. Årsaken er at den nye vegen går gjennom fjellet Teigkampen sør for Kvam i en 3,6 km lang tunnel. I dag går E 6 i en bue utenom fjellet.

Rundt 20 konstruksjoner inngår i nyvegen. Den største er en ca. 250 meter lang bru som krysser Lågen like ved nordre påhugg til den lange tunnelen. Oppdraget omfatter også en mil lokalveger og halvannen km gang/sykkelveg.

En opsjon inngår i entreprisen. Den gjelder elektroarbeid i tunnelen.

Vinstra-Sjoa er den andre av fire prosjekteringsstrekninger på E 6 mellom Ringebu og Otta. Det første oppdraget gjaldt den 18,5 km lange strekningen Frya-Vinstra. Multiconsult fikk kontrakten, som er verdt 57,7 millioner kroner.

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.