T2

– 12 timers batterilevetid bør være overkommelig

Intels Ultrabook marketing manager Anand Lakshmanan mener valget er det viktigste for både Intel og forbrukeren. Her med en Asus UX31.
Intels Ultrabook marketing manager Anand Lakshmanan mener valget er det viktigste for både Intel og forbrukeren. Her med en Asus UX31. Bilde: Stein Jarle Olsen
Stein Jarle Olsen
13. jan. 2012 - 07:01

LAS VEGAS: Ultrabooks har vært veldig i vinden her på CES-messen i Las Vegas, og vi fikk muligheten til et én-til-én-intervju med Intels markedssjef for ultrabook-konseptet, Anand Lakshmanan.

– Hvor energieffektive kan disse systemene bli? Hvor går grensen får batterilevetid med dagens batterier?

– I den første generasjonen ultrabook-er har vi sett alt fra fem til nærmere ti timers batteritid. Større batteritetthet vil øke dette, og de kommende Ivy Bridge- og Haswell-brikkene vil bidra til å redusere strømforbruket. Vi tror at vi kan nå heldags batterilevetid, og det er alt vi trenger. Alle trenger å sove et eller annet sted, og da har de vanligvis mulighet til å lade batteriene. 12 timer vil nok ikke være å tøye det, sier Lakshmanan.

Ivy i år

Ivy Bridge er andre generasjon ultrabook-brikker, og ligger an til å komme på markedet i år, mens Haswell-brikkene nok ligger et par år senere i tidslinja.

Lakshmanan ønsker ikke å si noe spesifikt om Ivy Bridge-lanseringen, men at det vil skje en eller annen gang fra våren til slutten av andre kvartal.

– Dere har lovet en signifikant forbedring i grafikkytelsen med Ivy Bridge. Hva slags forbedringer snakker vi om?

– Vi ønsker ikke å komme med noen tall helt enda, ettersom brikkene fortsatt er på laboratoriestadiet. Men det jeg kan si er mens det dreier seg om mindre «generasjonsoppgraderinger» på prosesseringskraften og strømforbruket, vil forbedringene i den integrerte grafikken være langt mer merkbare.

– Hvilken av dagens ultrabook-er anser du for å være den som er nærmest Intels visjon om ultrabook?

Jeg ser på ultrabooks som barn, med ulike kvaliteter og kompromisser. Noen produsenter vil lage dem tynnere, noen vil ha med flere funksjoner, bedre pekeplate eller dypere tastatur. Fordelen er at det gir forbrukeren valget – det jeg liker er ikke nødvendigvis det samme som du vil ha, sier Lakshmanan, som selv har med seg en Asus UX31 til intervjuet.

Megafond

For å utvikle ultrabook-formatet, satte Intel av et eget fond på 300 millioner dollar.

– Føler dere at dere har fått valuta for pengene?

– Fondet var satt opp for å drive ned prisen på ultrabook-ene, og volumene begynner endelig å bli såpass store at det begynner å monne. Målet er å bringe ultrabook-ene ned på et «mainstream»-prispunkt.

– Og hva betyr det?

– Det er vanskelig å si at det betyr så og så mange dollar, for prisene er ulike i alle land, men jeg vil si nivået ligger omtrent på det som er gjennomsnittsprisen for en bærbar PC i ditt område.

– Anser du netbook-en som død?

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre

– Tenk på en familie med flere mennesker i. Et barn vil kanskje ha en liten netbook til å gjøre leksene på, far reiser mye og trenger derfor en tynn og lett ultrabook, mens moren vil ha en stor maskin med all funksjonalitet, og kjøper derfor en stasjonær. Det handler alltid om å ha valg. Vi har gjort mange markedsundersøkelser, og det forbrukerne forteller oss, er at de vil ha valget, sier Lakshmanan.

– De store volumene i PC-markedet i dag er på 14- og 15-tommere. Hvordan tenker dere om det når det gjelder ultrabook?

– Da vi lanserte konseptet, virket 13,1 tommer som den perfekte størrelsen, men markedsundersøkelser har etter hvert vist at det kanskje ikke er helt slik. I India, hvor jeg kommer fra, er større alltid bedre. Vi anslår at ved utgangen av 2012 vil en fjerdedel av ultrabookene på markedet være 13-tommere, en fjerdedel 14-tommere, en fjerdedel 15-tommere og en fjerdedel resten.

Intel: Ultrabook for alle pengene

Acer lanserer verdens tynneste ultrabook

Les alle våre nyheter fra CES på www.tu.no/forbruker.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.