TU BrandStory er et annonseprodukt, produsert etter gjeldende retningslinjer.

Retningslinjer for TU BrandStory

TU BrandStory er en markedsføringskanal for annonsører.

Tanken bak annonseformatet er at firmaer med komplekse budskap skal få anledning til å gå i dybden på sine temaer, og ha mulighet til å få direkte feedback fra en relevant målgruppe.

Annonsørene er velkomne til å dele innsikt fra forskning og utvikling, refleksjoner rundt sin rolle i samfunnet og tanker om ledelse.

Produktreklame er ikke tillatt i dette formatet. Annonsører kan heller ikke bruke TU BrandStory som en kanal for tilsvar på journalistikk som utøves på redaksjonelle flater.

Innhold fra annonsør

Å reise med egen bil inn til Oslo er i 2030 utenkelig

Fremtidens transport blir elektrisk, sømløs og integrert. Kollektivtransporten inn til Oslo bliir både enklere og raskere enn bil. 

Det som virkelig kommer til å revolusjonere måten vi reiser på i fremtiden er at transporten blir elektrisk og sømløs. I 2030 ordner du enkelt hele reisen og booker alle transportmidler via en enkel reiseplanlegger. Alt er gjort i løpet av et par minutter ved kjøkkenbenken hjemme før avreise. Det er bare å taste inn hvor du skal og når du skal være fremme.

Dette er kanskje ikke så revolusjonerende tenker du? Slike reiseplanleggere finnes tross alt allerede i dag.  Men i 2030 vil alt være integrert og sømløst på et helt annet nivå enn i dag. Siemens skarpeste ingeniører ser for seg akkurat dette, og de jobber aktivt hver for å gjøre denne teknologien tilgjengelig.

Alt venter på deg

Reiseplanleggeren foreslår automatisk raskeste reiserute for reisen basert på dagens trafikkbilde. Den henter også billetter til alle transportmidler du behøver.

I tillegg booker den for eksempel en elbil eller en elektrisk sykkel slik at denne står klar og venter på deg når du skal bruke dem. Alt betales via planleggeren etter bruk, og med billigste billettype for deg.

Førerløst

Men reisen blir ikke bare sømløs, den blir også førerløs og mye sikrere. Reisen til jobben starter med at du får beskjed om når du må dra hjemmefra. Utenfor står den førerløse elbilen og venter på deg for å ta deg dit du skal. 

På veien kan du slappe av og lese avisen, ta deg en kopp kaffe eller jobbe. Reisen går raskt, det er færre køer og trafikken er mye sikrere enn i dag.

Ingen eier bil

I fremtiden vil du ha ulike biler hver dag. Få eller ingen i og rundt storbyene vil lenger eie egen bil. I stedet leier man en førerløs bil ved behov – enkel tilgang blir viktigere enn eierskap. I og rundt storbyene vild et istedet være baser med førerløse biler som man bestiller via reiseplanleggeren. Fordelene er mange, med særlig vekt på forutsigbare kostnader og effektiv bruk av ressurser.

Elektrisk skift

Men det er ikke bare biler som blir elektriske, også øvrig trafikk blir elektrisk. Vi har allerede smarte t-baner i Oslo som lager energi når de bremser. Innen 2030 kommer man til å se denne smarte teknologien også på både trikker og tog.

Busser blir også elektriske. I 2030 har utskiftningen av dieselbusser til elektriske busser vært avgjørende for god luftkvalitet i Oslo. Økt batterikapasitet kombinert med hurtigladere ved stasjoner, gjør at alle busser både i og utenfor bykjernen kjører elektrisk i 2030.

Lastebil på strøm

Tungtransporten kommer til å gjøres elektrisk. En løsning som eHighway har i 2030 gjort lastebiltransporten utslippsfri rundt storbyene. Mesteparten av gods vil fortsatt fraktes via jernbane, men eHighway kan benyttes der det ikke er jernbanespor. Miljøfordelene er åpenbare: Ingen utslipp av CO2, NOX eller sot. Løsningen kan også integreres sømløst i eksisterende infrastruktur.

I Siemens snakker vi om at transporten kommer til å bli sømløs og elektrisk. I 2030 vil du nok se at det har den faktisk blitt.

Foto: Siemens
Foto: Siemens