Yme ligger ubemannet i Nordsjøen, og det jobbes nå med å reparere sprekkene i sementen.

YME-SKANDALEN:

Yme vil stå stødig i januar

Men Talisman vurderer å ta plattformen tilbake til land, noe som kan drøye til 2014.

Talisman og plattformeier SBM er i gang med strakstiltak for å reparere Yme-plattformen.

Beregninger har vist at plattformen med stor sannsynlighet kan kollapse i en vinterstorm, dersom ikke betonginnfestningen på plattformbena blir utbedret øyeblikkelig.

Yme-plattformen ligger nå ubemannet, som en spøkelsesplattform i Nordsjøen.

Les også: Opposisjonen krever svar om Yme

Forsinkelse

Pressetalsmann Vidar Nedrebø i Talisman sier til Teknisk Ukeblad at reparasjonsarbeidet er i gang, og selskapet regner med at totalleverandør SBM ferdigstiller dette i januar.

– Det har etter hva jeg forstår oppstått en mindre forsinkelse, men jeg kan ikke konkretisere hvor mye det er snakk om, sier Nedrebø.

Når plattformbena er stabilisert vil Yme-eierne sammen med leverandøren ta stilling til hvordan plattformen skal ferdigstilles.

– Vi har ikke en konkret plan for hva vi gjør etter reparasjonsarbeidet er utført. Den første utfordringen er nå å gjøre plattformen trygg for både vær og vind. Deretter må vi vurdere om kriteriene for å bemanne plattformen igjen er oppfylt, sier Nedrebø.

Les også:

Slik vil de unngå Yme-havari

Se hvordan Yme-plattformen svaier  

Kan også skrotes

Hvorvidt plattformen må tas tilbake til land eller utbedres offshore bestemmes når Talisman og partnerne har en bedre oversikt over arbeidsomfanget. Det får de når Yme-plattformen kan bemannes igjen. Jo større arbeidsomfang, jo større sannsynlighet for at plattformen må tas onshore for utbedring.

Teknisk Ukeblad erfarer at det også vurderes hvorvidt plattformen kan brukes i det hele tatt.

– Dersom dere velger å ta plattformen til land, når kan det gjøres?

– Det er flere muligheter for å kunne ta plattformen tilbake til land. Det er ulik timing for de ulike løsningene. En må ta med i regnestykket at fjerning av plattformen fra feltet vil medføre at man bruker mer tid og ressurser på selve fjerningen, tid som ellers kunne vært brukt til å ferdigstille den offshore. På den annen side er ferdigstillelse offshore i seg selv svært tid- og ressurskrevende, sier Nedrebø.

Tid en utfordring

– Dersom dere er i mål med strakstiltak i januar, vil det være nok tid til å planlegge å ta plattformen til land i løpet av 2013?

– Timing er absolutt et spørsmål man ser utfordringer med. Selve ferdigstillelsesoppdraget vil avhenge av nettopp hvilket arbeidsomfang som gjenstår, og hvordan det mest effektivt kan gjennomføres, sier Nedrebø.

Les også: Disse prosjektene sprekker med 40 milliarder

Fire muligheter

I dokumenter Teknisk Ukeblad har fått tilgang til skriver Talisman at de vurderer fire ulike alternativer for transport av Yme-plattformen til land:

  • Tørr transport ved hjelp av lekter, men her er det en stor utfordring med å skaffe lekter og det må til og med kanskje bygges en ny. Dette kan også kun utføres ved veldig gunstige værforhold, noe som betyr sommeroperasjon. Talisman vurderer det som svært utfordrende å klare dette i løpet av sommeren 2013.
  • Våt transport, hvor enheten flytes inn. Men her må det tettes igjen åpninger og dele inn i flere tanker på skroget på selve plattformen. Dette kan ifølge Talisman tidligst gjøres sommeren 2013.
  • Tungløft, men dette vurderes som lite realistisk på grunn av innretningens totalvekt. Plattformen må deles i mindre deler og omfatte løftepunkter må designes og installeres.
  • Det siste alternativet er å flyte plattformen til land med tanken som den står oppå. Dette vurderer Talisman som ikke gjennomførbart, i hovedsak på grunn av brønner gjennom tanken.

Etter Talismans vurdering vil det ikke være praktisk mulig å få innretningen ti land før i 2013. Derfor må tiltak som nevnt (reparasjon av sementering journ. anm.) gjennomføres før vintersesongen 2012/2013.

Aker Soltuions har alternativ løsning

I april i år engasjerte Talisman Aker Solutions til å komme opp med en løsning for alternativ produksjonsinnretning for Yme-feltet. Nedrebø bekrefter at Aker har levert noen konseptuelle studier til selskapet.

– Planen er fortsatt å få Yme-plattformen ferdigstilt. Så er spørsmålet hvorvidt det skjer på land eller offshore. For tiden holder vi alle muligheter åpne.

Les mer om Yme-saken på våre temasider.

Fikk du med deg disse sakene?

Kan se olje like klart som vann

Eksploderende glass sparer Statoil for millioner

Her løftes 1100 tonn boligkvarter

Øver på oljevern med 75 kubikkmeter popkorn