IT

Wordfeud-gründeren flytter inn i Trondheims nye teknologihus

Work-Work.

Håvard Egge
22. feb. 2016 - 18:46

TRONDHEIM: Håkon Bertheussen håper han og de andre trønderske spillutviklerne på nyetablerte Work-Work skal skape et sammensveiset trøndersk teknologimiljø tuftet på delekultur.

Sammen med flere titalls trønderske utviklere flytter Wordfeud-gründer Håkon Bertheussen inn i det nye spillhuset i Trondheim sentrum.

– Jeg håper Work-Work blir et sted med lav terskel for samarbeid og utveksling av ideer og erfaringer, sier spillgründer Håkon Bertheussen, en av de første til å flytte inn.

Kontorer og spillbar 

Det nyetablerte kontorfellesskapet i Trondheim sentrum, med spillbar i første etasje og Hackheim makerspace i kjelleren, skal huse små og store bedrifter med interesse for spillutvikling og kreative digitale medier.

Bertheussen er en av Work-Works sponsorer. Han håper å kunne komme i kontakt med personer som har styrkene hans bedrift mangler.

Endelig i eget hus: Daglig leder Marius Thorvaldsen (til venstre) og medgründer Borgar Ljosland har endelig kommet ordentlig i hus på Work-Work. <i>Foto: Håvard Egg</i>
Endelig i eget hus: Daglig leder Marius Thorvaldsen (til venstre) og medgründer Borgar Ljosland har endelig kommet ordentlig i hus på Work-Work. Foto: Håvard Egg

– Vi er først og fremst gode på å utvikle spill, men trenger for eksempel kompetanse på grafikk og lyd, forteller Bertheussen.

– Du er ikke redd for konkurranse fra andre utviklere?

– Nei, det tror jeg blir feil filosofi. Om man ikke vil dele noe, vil man heller ikke klare å dra nytte av miljøet her, tror Wordfeud-gründeren.

Global ordspill-suksess

Han har drevet Bertheussen IT siden han lanserte­ spill-appen Wordfeud i 2010. Det populære ordspillet har hittil 30 millioner nedlastinger og spilles i dag av to og en halv million brukere daglig.

Spillet er i dag tilgjengelig på norsk, svensk, dansk, finsk, engelsk, fransk, spansk og nederlandsk. For tiden jobbes det med en lansering av en portugisisk versjon.

Bertheussen IT har omsatt for mellom 25 og 30 millioner i året siden 2012. I dag har bedriften fire ansatte som vedlikeholder og forvalter eksisterende spill samtidig som de utvikler nye.

Vis mer

I 2014 lanserte Bertheussen IT sitt andre spill, Race Day, som så langt er blitt lastet ned omkring fem millioner ganger.

– Med Race Day kan man kjøre om kapp med andre spillere. Det unike er at det er veldig lett å komme i gang. I løpet av ett tastetrykk er du inne i et spill sammen med andre deltakere, sier Bertheussen.

Han fokuserer på brukervennlighet når han utvikler spill.

– Det kan godt være en enkel idé, så lenge den er lett å bruke. Som regel har folk bare noen få minutter å spille på mens de venter på bussen eller lignende, og da må det være enkelt å komme i gang.

Flere bedrifter

Det 1338 kvadratmeter store lokalet på Work-Work har en miks av egne kontorer og åpne landskap hvor man kan ha fast, fleksi- eller deltidspult.

Blant andre teknologibedrifter som skal være del av miljøet her er trønderske Zedge. En verdensledende innholdsplattform for personlig tilpasning av smarttelefoner med spesialisering på bakgrunnsbilder, ringetoner og ikoner. Bedriften har i dag over 180 millioner nedlastninger og mer enn 65 millioner aktive brukere i måneden.

Ablemagic skal også ha noen plasser her. De jobber med historiefortelling og utvikling, og lager blant annet spill for mobile plattformer, digitale barnebøker og ulike applikasjoner.

I tillegg skal Work-Work også huse andre­­ bransjer med interesse for spillutvikling. Blant dem danseutviklere, frilansillustra­tører, skribente­r, lyddesignere, musikere og arkitekter.

– Det kommer inn mange med ulik bakgrunn, og det er jo perfekt.

Spillutviklermiljøet i Norge er lite, og derfor er det viktig at vi skaper et sted man kan få nye impulser. Vi ønsker å generere friksjon ved å skape sosiale nettverk mellom dem som sitter på huset og jobber med ulike former for utvikling, sier daglig leder i Work-Work, Marius Thorvaldsen.

Det er tenkt at dette skal foregå gjennom muligheten til betatesting nede i baren. Hit skal spillutviklerne kunne ta med en prototype og få tilbakemeldinger umiddelbart.

Samlingspunkt: Baren i husets kjeller er samlingspunkt for de mange ulike miljøene. Her skal det drives betatesting, slik at spillutviklerne kan få tilbakemeldinger umiddelbart. <i>Foto: Håvard Egge</i>
Samlingspunkt: Baren i husets kjeller er samlingspunkt for de mange ulike miljøene. Her skal det drives betatesting, slik at spillutviklerne kan få tilbakemeldinger umiddelbart. Foto: Håvard Egge

Stor fordel

– For oss er muligheten til å betateste prototyper i en tidlig fase en av de største fordelene med å flytte hit, mener Bertheussen.

– Hva vil tilbakemeldingene bety for deres videre jobb med produktet?

– Tilbakemeldingene vil være med å styre den videre utviklingen av spillet.

Spesielt i en tidlig fase kan betatesting avdekke behov for å gjøre store endringer, eller til og med forkaste hele spillkonseptet, sier Bertheussen.

I bakre del av første etasje og kjelleren skal Hackheim makerspace holde til.

– Det betyr at utviklerne også får tilgang på hardware-kompetanse, så uansett hva man tenker ut, kan vi raskt få satt folk sammen slik at man kan lage prototyper, forteller Thorvaldsen. 

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.