FREMTIDSVYER: I 2030 vii ikke dette kalles kø. Da blir det langt værre på veiene enn i dag. (Bilde: Scanpix)

Vurderer tungtrafikk i kollektivfeltet

  • Bygg

Det var en dramatisk melding som kom da styringsgruppen for Oslopakke 3, OP3, torsdag fikk seg forelagt nye vurderinger av OP3 og grunnlaget for videre politisk behandling.

70 prosent lenger

Selv om alle planer oppfylles vil reisetiden øke med dramatiske 70 prosent i forhold til i dag i en periode.

Når utbyggingen er fullført vil økningen gradvis reduseres og ender på 50 prosent mer reisetid enn i dag.

Dette kommer frem i de to rapportene Grunnlag for langsiktige prioriteringer og Finansielt grunnlag, begge for Oslopakke 3.

600 000 bilturer

Prognosene gjelder frem til 2030 og forutsetter en befolkningsvekst på 30 prosent fra i dag.

En slik vekst vil blant annet føre til at det blir 600 000 flere bilturer hver eneste dag i regionen og 250 000 flere kollektivturer hver dag.

I 2010 var det 1.6 millioner bilturer per virkedøgn i regionen og 750 000 kollektivturer. Dette vil øke til 2.2 millioner bilturer og drøyt en million kollektivturer.

Både veinettet og kollektivnettet er ventet å nå sin kapasitetsgrense, og dermed blir det mer køer, lengre køer og kødannelse også langt utenom rushtiden.

IKKE KAPASITET: Bård Norheim sier det ikke er kapasitet til den veksten i kollektivtrafikken mange ønsker seg. Joachim Seehusen

Ikke kapasitet

De tiltak som er foreslått i OP3 i de kommende årene vil ikke bidra til mer enn et sted mellom 10 og 20 prosent vekst i kollektivtransporten.

– Det har vært snakk om 40 prosent økning i kollektivtrafikken, men det er det ikke kapasitet til, sa Bård Norheim fra Urbanet analyse.

Norheim har vært med å utarbeide grunnlaget som nå foreligger sammen med blant andre Norconsult og Rambøll.

Næringstransport i kollektivfelt

Veidirektør Terje Moe Gustavsen har allerede begynt å forberede seg til en tid med trafikkaos av et helt annet kaliber enn vi ser i dag.

– Dette betyr også vanskeligheter for næringslivet. Vi vurderer nå mulighetene for å la næringstransport og tungtrafikk benytte deler av kollektivnettet sammen med busser og drosjer. Men vi er foreløpig kun på tenkestadiet, sa Gustavsen.

NÆRINGSTRANSPORT: Vegdirektør Terje Moe Gustavsen tenker på næringslivet og vil åpne kollektivfeltene for yrkestransport. Joachim Seehusen

Delvis = dårlig effekt

Henrik Berg, som har vært sekretariatsleder for OP3, men nylig har begynt i ny jobb var hyret inn som konsulent for å ferdigstille de nye prognosene.

Han advarte mot halvveisløsninger.

– Mange av de største prosjektene, både for vei og kollektivtransport gir dårlig effekt om man bare gjennomfører deler av dem. Men det blir krevende å få gjennomført dem innenfor rammene av OP3.

Fordyret

De dårlige nyhetene rant som erter av en sekk i lokalene til Akershus fylkeskommune. Mens prislappen for OP3 i mai 2006 var beregnet å ende på 65 milliarder 2011-kroner viser nye overslag 100 milliarder kroner.

Det er en prisvekst på 53 prosent. Det er Akershus som er hardest rammet av prisveksten. Opprinnelig prislapp i Akershus var 26.5 milliarder kroner, det har økt med 70 prosent til 45 milliarder.

For Oslo har prisen økt fra 37.3 milliarder til 53.5, som er en vekst på 43 prosent.

Rambøll har sett på finansieringen av OP3. Heller ikke det er lystelig lesning for regionens beboere.

Det antydes forskjellige løsninger med flere bomringer og med høyere satser.

AVVISER: Ola Elvestuen, Venstre, avviser at ligger politisk krutt i de nye analysene av Oslopakke 3 Joachim Seehusen

Ikke skjørt

Venstres Ola Elvestuen sitter som leder av styringsgruppen for OP3. Den er av mange karakterisert som et skjørt politisk kompromiss.

Han avviser at de nye vurderingene kan skape politiske vanskeligheter.

– OP3 er ikke noe skjørt kompromiss, det er et politisk initiativ. Nå skal vi i styringsgruppen lage et politisk forslag, men det er ikke noe i dette som skulle tilsi spesielle vanskeligheter i forhold til tidligere, sa Elvestuen.