ELBIL

Volkswagen planlegger ID.2

Skal komme i 2023.

Hvordan Volkswagen ID.2 skal se ut er ukjent. Bildet viser frontlykten på Volkswagen ID.3.
Hvordan Volkswagen ID.2 skal se ut er ukjent. Bildet viser frontlykten på Volkswagen ID.3. Foto: Mathias Klingenberg
Marius ValleMarius ValleJournalist
27. nov. 2020 - 17:00

Volkswagen planlegger å sette sin ID.2 i produksjon fra 2023. Bilen skal være en småbil i Polo-størrelse, og er ventet å få en pris på 20.000 euro, tilsvarende rett over 200.000 kroner etter dagens kurs.

En gruppe hos Volkswagen jobber allerede med utformingen av bilen, skriver det tyske nyhetsbyrået DPA.

Dermed ligger det an til en utvidelse av elbiltilbudet i lavere priskategorier. I dag er det Volkswagen e-Up, som er bygget på fossilplattformen NSF som fyller denne rollen. NSF-modellene er imidlertid ultrakompakte biler med plass til fire personer, knapt nok. E-Up var den første serieproduserte elbilen fra Volkswagen, og kom på markedet i 2013.

Utover hvilket segment Volkswagen ser for seg at ID.2 skal falle inn i, er lite kjent om den kommende bilen.

En Aerodrone E-300 Enterprise er en autonom drone basert på et kommersielt tilgjengelig mikrofly. Ukrainas forsvarsdepartement inngikk en avtale med utvikleren i fjor. Det er ikke kjent om disse brukes i operasjoner i Russland.
Les også

Ukraina rammer mål stadig lenger inn i Russland. Hvordan de gjør det, er ukjent

MEB-plattformen som ID.3 er bygget på tillater en rekke ulike biler. Neste modell ut er ID.4, som skal komme på veiene tidlig neste år. Etter denne vil antakeligvis ID.5 lanseres, og deretter ID.6. 

Den elektriske «folkevognbussen» ID.Buzz skal også introduseres, antakeligvis i 2022, før stasjonsvognen som nå er kjent under kodenavn Aero B trolig vil lanseres i 2023, skriver avisen.

Tyskerne vil ha billige elbiler

Det er gode grunner til å lansere en billigere elbil enn ID.3, som faller inn i Golf-segmentet. Elbilsalget i Tyskland tyder på at det er mange som ønsker seg små og relativt billige elbiler.

Big in Germany: Franske Renault Zoe er den klart mest solgte elbilen i Tyskland i år. <i>Foto:  Mathias Klingenberg</i>
Big in Germany: Franske Renault Zoe er den klart mest solgte elbilen i Tyskland i år. Foto:  Mathias Klingenberg

Renault Zoe er måned etter måned den mest solgte elbilen i landet. I oktober hadde den franske elbilen en markedsandel på 22 prosent blant elbilene med rett over 5000 registrerte, ifølge EV-Sales. Andreplassen gikk til Volkswagen ID.3, som solgte litt over halvparten så mange eksemplarer.

Så langt i år er det registrert 20.675 Renault Zoe i Tyskland. Volkswagen e-Golf og Tesla Model 3 har andre og tredjeplass med henholdsvis 13.845 og 10.292 eksemplarer.

Man skulle forventet at Volkswagen e-Up var langt oppe på listen, men så langt i år er dette den femte mest registrerte, med 6977 eksemplarer. Volkswagen produserer imidlertid så mange de klarer, og har satt strek for nye bestillinger ettersom etterspørselen langt overgår produksjonskapasiteten.

Drevet av insentiver

Elbilslaget har eksplodert i Tyskland etter at myndighetene utvidet insentivordningene. Tyskerne kan få inntil 9000 euro i direkte kjøpsstøtte, noe som gjør særlig biler som er billige i utgangspunktet svært attraktive.

Den tyske insentivordningen skal vare frem til 2025, noe som betyr at en ID.2 til rundt 20.000 euro også vil få en svært fordelaktig pris i Tyskland dersom Volkswagen klarer å få den klar i 2023.

Det er også ventet at Volkswagen vil introdusere oppfølgeren til e-Up, som antakeligvis skal hete ID.1.

Da denne Volvoen rullet ut fra Torslanda fabrikken, var det siste gang bilmerket laget en dieselbil. Volvos strategi har gjort at de sannsynligvis allerede i dag har lavere CO2-utslipp enn kravet neste år.
Les også

Volvo har allerede klart utslippskrav

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.