Statsbygg gir bort Operabroen mot forsvarlig demontering. (Bilde: Stein Jarle Olsen)

OPERABROEN

Vil du ha denne broen?

Gis bort mot demontering.

I forbindelse med byggingen av Operaen ble det satt som krav at det skulle etableres en midlertidig gangbro fra Oslo S til operabygningen.

Nå vil Statsbygg gi bort hele broen, mot at den blir demontert på forsvarlig vis.

Skal bort til høsten

Det er kanskje en overdrivelse å kalle Operabroen et landemerke, men faktum er at denne midlertidige konstruksjonen har satt sitt preg på hovedstadens bybilde i flere år. Nå skal broen vekk.

Broen var ment å gi gående tilgang til Operaen inntil et permanent veisystem var etablert. Nå er dette veisystemet under opparbeidelse, og broen er i veien for ferdigstillelse av arbeidene.

Statsbygg ønsker å få fjernet broen i løpet av høsten 2013. Oppdraget er tredelt.

Første arbeidspakke består av frakobling av elektriske anlegg. Andre arbeidspakke består av fjerning av selve broen, og tredje pakke omfatter fjerning av fundamenter.

Les også: Disse gigantbruene skal gjøre fjordene fergefrie

Gavepakke

I andre arbeidspakke ligger det også en aldri så liten gavepakke. I utlysningsteksten på Doffin heter det:

«Annen arbeidspakke består i demontering og fjerning av brua, der rest-/salgsverdien av brua skal gå til fratrekk».

– Vi gir den jo egentlig ikke bort. Det er jo kostnader ved å demontere hele broen. I konkurransegrunnlaget sier vi at det er en restverdi av broen, og så må man prise det det koster å fjerne hele broen og rydde opp etter seg. Vi håper at det skal bli et nullprosjekt, forklarer Marte Kollstrøm, prosjektleder hos Statsbygg, til Teknisk Ukeblad.

Elementært

Broen er satt sammen av elementer, med et tynt betongdekke oppå. Dermed kan broen enten gjenbrukes i ett stykke, eller elementene kan brukes hver for seg.

Hvor mye en slik bro kan være verdt, er naturligvis vanskelig å slå fast. Kollstrøm vil ikke gi noe anslag på verdien.

– Nei, vi har egentlig ikke spekulert i det. Hvis man kan bruke hele elementet på et sted, er den jo mye verdt, sier hun.

Les også:

Hardangerbrua blir første norske bru med støtdemper

Bygget gangbro for 228 kroner

Denne broen kan bevege seg 600 meter