Fra venstre:Heidi Wiig Aslesen, professor ved BI, Ståle Kyllingstad, konsernsjef, IKM Gruppen, Else-May Botten fra Arbeiderpartiet, Nyonga Rugu-Mayo Amundsen, daglig leder i Global Consultancy, Jan Tore Sanner, første nestleder i Høyre, Tom Einar Jensen, Chief Executive Officer, Agrinos. (Bilde: Maria Amelie)
-Norsk kompetanse er i aller høyeste grad velkommen til Asia og Indonesia, nevnte administrerende direktør i Innovasjon Norge Gunn Ovesen. Foto:Maria Amelie (Bilde: Maria Amelie)

Vi har for små ambisjoner

Det hindrer norske grundere i å satse internasjonalt.

– Vi sliter med å forstå kulturen, tradisjoner og har forutinntatte holdninger om hvordan ting fungerer når vi prøver å etablere oss i utlandet, sier Ståle Kyllingstad, konsernsjef i IKM-gruppen.  

Kyllingstad deltok i dag på en debatt i regi av Innovasjon Norge om hvordan norske grundere kan lykkes internasjonalt. I sitt innlegg la han vekt han også vekt på at nordmenn ikke er så ille og har mange vinnerkvalifikasjoner.

Vinnerkultur

– Den norske metoden, ledelse og teknisk kompetanse utrolig bra og grunn til at vi lykkes internasjonalt. Vi har mye sterkere fagforeninger, og får hele tiden utviklet vår kompetanse gjennom kurs og videreutdanninger. Men det er jo for få av oss, og det er et slit å få nordmenn til å jobbe i utlandet. Vi liker å dyrke det gode liv. 

Kyllingstad sier at stort fokus på økt livskvalitet og fem ukers ferie kan være et hinder for å satse internasjonalt. Det fører til at grundere i Norge har ofte for små ambisjoner.

– Det at mange norske selskaper i Stavanger-regionen er kjøpt opp av utenlandske er et godt eksempel på det.

Les også:

– Norske ledere er altfor myke

– Ingeniører mangler ledertrening  

Introverte grundere

– Jeg er enig i at nordmenn må bli bedre på kulturforståelse når de ekspanderer til utlandet. Derfor er det uhyre viktig med norske kompetansesentre som kan hjelpe grundere å unngå dumme feil i starten, sier Tom Einar Jensen, daglig leder i Agrinos, et selskap etablert i 14 land i verden. 

I panelet deltok også Heidi Wiig Aslesen, professor ved Institutt for innovasjon og økonomisk organisering ved BI.

Ifølge den siste innovasjonsundersøkelsen hun har gjennomført er norske IT-bedrifter introverte i forhold til for eksempel India. 

– Vi ble veldig overrasket over disse funnene. Men norske it-bedrifter er en del av sterke og godt etablerte klynger og føler seg veldig trygge i Norge. De har ikke behov for å nå andre markeder. Mens i India var bedrifter rettet mot verden, og hadde gode samarbeidsrelasjoner med forskning og næringsliv verden rundt.

Sende ut studenter

Jan Tore Sanner, nestleder i Stortingets finanskomite, sier at vi ligger bakpå når det gjelder internasjonalisering av utdanning. 

– Vi er nødt til å få norske studenter ut, og det går for sakte, sier han. 

Ifølge Nyonga Rugu-Mayo Amundsen er det viktig å benytte seg av den internasjonale kompetansen som allerede finnes her i Norge. 

– Vi kan bli bedre på å inkludere folk med minoritetsbakgrunn som har både kjennskap til norsk kultur, og til kultur og språk fra andre land.

Les også: Flere toppledere er teknologer

Ser mot Asia

­– Vi har de beste mulighetene for å lykkes med innovasjon i Norge. Vi har allerede fått til veldig mye. For eksempel  eksporterer Norge 33 millioner sjømat hver dag. Vi er gode på rent vann, energi og råvarer, sier administrerende direktør Gunn Ovesen i Innovasjon Norge. 

70 prosent av all eksport i Norge går til Europa, men Innovasjon Norge ønsker at norske bedrifter skal se mer mot Asia.

I sin åpningstale på debatten trakk Ovesen frem at Innovasjon Norge nå nylig åpnet et kontor i Indonesia. 

– Norsk kompetanse er i aller høyeste grad velkommen til Asia og Indonesia. Det er et område som er i stor vekst, et stort og spennende marked for norske bedrifter. Bare i Kina er det 350 millioner mennesker som tilhører middelklassen.

Les også:

DNV - Store muligheter for gass fra kull i Asia

Dette er Norges mektigste teknologer

Han tar med seg ti ingeniører til nord

I dette firmaet har alle ansatte aspergers