MER I ØSTEN: DNV-sjef Henrik Madsen sikter på oppdrag i forbindelse med utbygging av ukonvensjonelle gassressurser koblet med LNG-fabrikker i Asia og Australia. (Bilde: Tore Stensvold)

DNV - Store muligheter for gass fra kull i Asia

  • arkivnyheter

Coal Bed Methane (CBM), gass fra kullag i grunnen, finnes i store mengder i Asia og Australia. I alt nær 40 prosent av verdens ressurser av CBM finnes i landene i fjerne Østen. At det er store mengder energi det er snakk om forstås av at mengdene med CBM i Asia tilvarer tre ganger de påviste reservene i Qatar, som i dag er Midt-Østens største gasseksportør.

Gode gasslagre

Coal Bed Methane, CBM, finnes lagret til store kulllag i undergrunnen. Kull er på grunn av sin porøsitet og permeabilitet i stand til å kunne lagre opp til sju ganger så mye gass i i det samme volumet som tradisjonen gassreservoarer i normale hydrokarbonførende bergarter. Vanligvis er disse kullagene også fylt mmed vann og det er behov for å fjerne store mengder vann når CBM skal utvinnes. Dette utgjør en utfordring for miljøet.

Store forskjeller

Leder av DNVs område for Ren energi i Australia, Hans Kristian Danielsen, sier at de ser en stor stor forskjell i praksis mellom de selskapene som utvikler landbaserte LNG-anlegg på tradisjonelle gassreservoarer og de som etablerer LNG-anlegg basert på CBM. – Vi ser store mulgheter i å kunne bidra til å redusere risikonivåene samt forbedre miljøsiden ved at vi går inn og sammeligner disse prosjektene, sier han.

Bedre sikkerheten

DNV´s studie viste at det er store muligheter for å øke fokus på sikkerhet og miljø knyttet til CBM baserte LNG prosjekter i Asia og Australia. DNV har identifisert utfordringenene og risikomomentene som CBM selskaper løper ved prosjekterring og utbygging av CMB-baserte LNG-anlegg. Dermed også utviklethvordan DNV kan hjelpe dem med å løse disse slike kompleke prosjekter.

Redusere risiko

Målet for DNV er at utbygger reduserer risiko og kan bidra til å prosjektet dras i land på budsjett.Studien avslørte også at det er behov for bere regelverk rundt CBM-prosjekter for å sikre miljø, sikkerhet og teknisk standard slik at prosjektene blir robuste. DNV vil derfor bygge opp kapasistet og kunnskap for å kunne tilby nødvending assistanse for åf få gjenomført CBM LNG prosjekter.

De store kommer

CBM er fortsatt definert som såkalt utkonvensjonell gass. Allikevel er det velkjent at det finnes store mengder metan (naturgass) i kullag verden over. Eksplosjoner i metansgasser er kjent forå bidra til er rekke eksplsjoner i kullgruver, både i Europa, Asia og Amerika.

Stigende etterspørsel etter gass i Asia er derfor en drivende fakror for å kunn eutnytte denne gassen og konvertere den til LNG ofr transport til sluttbrukerne. Blant er både ExxonMobil, BP og Total involvert i prosjekter i Indonesia for å utvinne CBM.