Det er innen området skipsklassifisering at Det Norske Veritas nå er i søkelyset for konkurransevridende virksomhet. (Bilde: DNV)
GODT VOKSNE: Det Norske Veritas ser nå etter ingeniører med lang erfaring. (Bilde: DNV)

Veritas risikerer gigantbot

Det kan bli dyrt å bli avslørt for ulovlig prissamarbeid i EU.

Razzia mot Veritas

Kontorene til klassifiseringsselskapet Det Norske Veritas (DNV) fikk uventet besøk av Eftas overvåkningsorgan, ESA, tirsdag.

Flere bekreftet razzia

Årsaken skal være ulovlig prissamarbeid i klassifiseringssamarbeidet. Flere av de andre aktørene i bransjen har bekreftet at de også ble raidet av konkurransemyndighetene.

Ifølge det britiske fagbladet Fairplay har både britiske Lloyd's Register og franske Bureau Veritas bekreftet at også de hadde hatt razzia i sine kontorer. I tillegg skal også tyske Germanischer Lloyd og italienske RINA ha blitt kontrollert, men ikke ønsket å kommentere saken.

Razziaen ble initiert av EU-kommisjonen og ESA bisto kommisjonen i Norge. Ifølge Inge Hausken Thygesen, pressetalsmann i ESA, foregikk aksjonen parallelt i Storbritannia, Frankrike, Tyskland og Italia.

- Brudd på konkurransereglene

Også bransjeorganisasjonen IACS, International Association of Classification Societies, skal være involvert.

- Det er kommisjonen som i dette tilfellet avgjør hvorvidt det foreligger et brudd på europeisk konkurranselov og det er de som er vår oppdragsgiver, sier Hausken Thygesen til Teknisk Ukeblad og henviser videre til kommisjonen for flere kommentarer om saken.

- Kommisjonen har grunn til å tro at selskapene og bransjeorganisasjonen kan ha brutt konkurransereglene i EU-traktaten, heter det i en uttalelse fra pressetalsmann Jonathan Todd hos EU-kommisjonens konkurransemyndigheter.

Kan bety kjempebot

Hvis DNV og de andre aktørene blir funnet skyldig i brudd på EU-traktatens artikkel 81, kan de vente seg en saftig bot på opptil ti prosent av den globale omsetningen. DNV Maritime, som er det området som er i konkurransemyndighetenes søkelys, hadde en omsetning på 3,1 milliarder kroner i 2006.

Men ifølge kommisjonens hjemmeside kan de ilegge større bøter, hvis de ser at det er behov for ytterligere «avskrekking». Hvis selskapet har en omsetning som er betydelig større enn i den bransjen hvor regelbruddet har foregått, kan de øke botens størrelse. DNV hadde en totalomsetning på over syv milliarder kroner i 2006.

Ikke dømt

Men Todd understreker at det faktum at EU-kommisjonen har foretatt en uanmeldt inspeksjon betyr ikke at selskapene har gjort seg skyldig i konkurransehemmende atferd.

-Vi er ikke bekymret for en slik inspeksjon, og vil samarbeide fullt ut med inspektørene fra ESA, sa informasjonsdirektør Tore Høifødt i Det Norske Veritas i en kommentar tirsdag kveld.