REKRUTTERER 1000: Det Norske Veritas skal ansette 1000 nye medarbeidere, de aller fleste av disse ingeniører, i løpet av det neste året. Her hovedkontoret på Høvik. (Bilde: Det Norske Veritas)

Razzia mot Veritas

Samtidig som 10-15 personer fra EUs konkurransemyndighet, EFTAs konkurranseorgan ESA og det norske Konkurransetilsynet stormet inn i Veritas' lokaler på Høvik utenfor Oslo, ble det også gjennomført uanmeldte inspeksjoner hos Lloyds i Storbritannia, Bureau Veritas i Frankrike, Rina i Italia og Germanischer Lloyd i Tyskland.

Sannsynligvis vil det ta to-tre dager før inspeksjonen er ferdig, ifølge Aftenposten.

Rettet mot Maritime

- Det vi har fått høre er at dette skal bygge på påstander om konkurransebegrensende samarbeid, sier Veritas' informasjonsdirektør Tore Høifødt til Aftenposten. Han stiller seg undrende til påstandene om regelbrudd, men forteller at konkurransemyndighetene får tilgang til all informasjon - som nesten utelukkende er elektronisk.

Gårsdagens ransakelse var ifølge Dagens Næringsliv rettet mot DNV Maritime, som er den største delen av Veritas. De kontrollerer cirka 16 prosent av verdensflåten. DNV er et av fem europeiske selskaper i klasseselskapenes interesseforening IACS (international Association of Classification Societies), som tilsammen kontrollerer nærmere 80 prosent av skipsklassifiseringsmarkedet.

Mange regler

På spørsmål fra DN om i hvilken grad det er mulig for IACS å drive konkurransevridende samarbeid, svarer senior informasjonssjef i DNV Maritime, Per Wiggo Richardsen, som følger:

- Det er en interesseorganisasjon. Vi har blant annet utviklet en del regler som selskapene skal følge - for eksempel hvordan et tankskip skal bygges - men jeg kan aldri tenke meg at dette skal kunne være konkurransevridende.