Da høringsfristen gikk ut fredag hadde tyske mynsigheter motatt mer enn 5000 klager på de danske Femernplanene. (Bilde: Femern A/S)

VERDENS LENGSTE SENKETUNNEL

Verdens lengste senketunnel har utløst 5000 klager - før den er bygget

En ting går igjen.

I starten av august ble det kjent at tyske myndigheter slaktet de danske planene for byggingen av verdens lengste senketunnel mellom Danmark og Tyskland. 

Nå viser det seg at de tyske myndighetene ikke var alene om å kritisere planmateriale. 

Da fristen for innsigelser gikk ut fredag, var det sendt inn mer enn 5000 klager fra tyskerne på Femern-planene. 

Det skriver ing.dk

Spår forsinkelser

Innsigelsene kommer både fra ulike miljøorganisasjoner, og fra privatpersoner. 

I den opprinnelige planen fra danskene skal byggingen av Femern settes i gang i 2019.

Dette er høyst usannsynlig at dette vil skje, skal vi tro tyske miljøorganisasjoner, som mener de mangelfulle planene vil gi store forsinkelser for prosjektet. 

De beskylder nemlig tyske myndigheter for å gå med på prosjektet på helt feil grunnlag.

– Vi har vanskelig for å frigjøre oss for tankene om at tyske politikere utelukkende har fremmet Femern-forbindelsen på grunn av diplomatisk høflighet overfor Danmark, sier Leif Miller, frontfiguren for Den mektige naturfredsforeningen i Tyskland i en pressemelding.

Femern-forbindelsen

  • En 18 kilometer lang senketunnel mellom den danske øya Lolland og den tyske øya Femern.
  • Vil, når den er realisert, bli verdens lengste senketunnel.
  • Bygges av prefabrikkerte betongelementer med en vekt på 73.000 tonn hver.
  • Er estimert å koste mellom 55 og 64 milliarder kroner.
  • Skal stå ferdig i 2029 og er beregnet til å ha en årsdøgntrafikk på 9200 biler og 4000 togpassasjerer.

Manglende miljøutredninger

Klagen som gjentar seg flest ganger skal dreie seg om de manglende miljøutredningene i plangrunnlaget for den enorme senketunnelen. 

Dette er det samme de tyske myndighetene selv kritiserte, da de ga beskjed om at de må lages en ny ny rapport som viser hvordan tunnelen vil overholde kravene i EUs vannrammedirektiv, hvor det skal legges inn miljøkompensasjoner og kontroll- og overvåkningsprogrammer for miljøkonsekvenser.  

Dette kom frem i det 33 siders lange dokument som ble overlevert danske myndigheter i starten av august. 

Mange utfordringer

Om tunnelen vil være realisert i 2029, slik som danskene legger til grunn i plandokumentene, er nå uklart. 

Men om det skjer, vil det være mot alle odds. Dette er nemlig ikke første gangen Femernplanene møter utfordringene. 

I utgangspunktet var planen å bygge en skråkabelbru mellom den danske øya Lolland og den tyske øya Femern. Brua skulle ha fire søyler med en høyde på 281 meter og en avstand på 724 meter, og kunne stå klar allerede i 2018.

Da grunnundersøkelsene viste store forekomster av svellende leire på bunnen i Femernbeltet, måtte byggherrene revurdere planene. Og undersøkelsene om muligheten for en senketunnel ble satt i gang.

Forbindelsen skal gå mellom Rødbyhavn i Danmark og Puttgarden i Tyskland.
Forbindelsen skal gå mellom Rødbyhavn i Danmark og Puttgarden i Tyskland. Foto: Femern AS

Langtekkelig prosess

Det var ikke før i 2008 at Tyskland forpliktet seg til å bli med på utbyggingen  av den dansk-tyske forbindelsen. 

Planen er å bygge en senketunnel som skal bestå av separate, tubeformede elementer som er 217 meter lange og veier 73.000 tonn.

Disse støpes ferdig på land, og senkes ned i en på forhånd utgravd grøft i sjøgrunnen.

Denne vil være 60 meter bred, 16 meter dyp og 18 kilometer lang.  

  • Kjørte 100.000 kilometer med hydrogenbil på 107 dager: Slik gikk det

Kommentarer (3)

Kommentarer (3)