Ifølge TØI vil bedre veier gi både mer trafikk og økte hastigheter og dermed mer CO2-utslipp. (Bilde: Scanpix)
FEIL: -TØI-rapporten er både feil og unyansert, sier SINTEF-forsker Børge Bang. (Bilde: SINTEF)
SLAKTER TØI-RAPPORTEN: -Fremtidig veiutbygging kan ikke baseres på TØI-rapporten, sier direktør i Opplysningsrådet for Veitrafikken, Øyvind Solberg Thorsen. (Bilde: Truls Tunmo)
VEIUTBYGGING POSITIVT: Ifølge SINTEF gir bedre og moderne veier mindre CO2-utslipp. Her fra E6 mellom Skaberud og Kolomoen. (Bilde: Anders Haakonsen)

Veiforskere i klimakrangel

  • Bygg

I rapporten «Gir bedre veger mindre klimagassutslipp?» konkluderer TØI med at bedre veier vil øke CO2-utslippene.

SINTEF har på oppdrag fra Opplysningsrådet fra Veitrafikken (OFV) gjennomgått TØI-rapporten, og gir den kritikk.





– Feil og unyansert

– Ifølge TØI vil bedre veier gi både mer trafikk og økte hastigheter og dermed mer CO2-utslipp. De mener også at bygging og drifting av nye veier vil føre til økt utslipp. Denne delen av rapporten har vi ikke sett på. For øvrig er rapporten både feil og unyansert, sier forsker Børge Bang ved SINTEF Transportforskning til Teknisk Ukeblad.

Bang mener det blir feil av TØI å basere sine konklusjoner hovedsaklig på en rapport fra IEA (International Energy Agency).





– Teori

– IEA-rapporten er basert på en teoretisk beregning som forutsetter at bilene kjører med konstant hastighet og et konstant gasspådrag. Den tar ikke hensyn til at billistene må bremse og akselerere for å tilpasse hastigheten til andre kjøretøyer, og til kurvaturen på veien som endrer seg.

SINTEF-forskeren henviser til andre studier som viser det motsatte av TØIs beregninger.





Flere studier

– Det er gjennomført flere studier som viser at i hastigheter mellom 60-110 km/t er det i praksis liten forskjell i drivstofforbruk og dermed CO2-utslipp. Men ved lavere hastigheter øker tvert i mot drivstofforbruket kraftig fordi det er mye retardasjon med påfølgende akselerasjon som gir høyere forbruk, sier Bang.

Han mener TØI også tar feil når de utelukkende mener at trafikken vil øke med bedre veier.

– Dette er riktig i byene, men ikke på landsbygda. Her er det lokale forhold som vil være avgjørende for omfanget av trafikken og ikke veistandarden. Vi mener at bedre veier vil gi flere positive enn negative effekter utenfor byområder, sier Børge Bang.

– Overflatisk

TØI vil ikke kommentere uttalelsene til SINTEF-forskeren.

– Uttalelsene fra Bang er upresise og tydeligvis basert på meget overfladisk lesing av TØI-rapporten. Vi ser ingen grunn til å kommentere på dette grunnlaget, sier Arvid Strand i TØI i en e-post til Teknisk Ukeblad.

Trafikkforsker Tore Vaaje i Gjensidige forsikring sier at det er vanskelig å si noe sikkert om bedre veier vil føre til lavere eller høyere CO2-utslipp.

– Utslippene fra biltrafikken kan variere fra veiprosjekt til veiprosjekt.

– Grove feil

Direktør i Opplysningsrådet for veitrafikk, Øyvind Solberg Thorsen, mener SINTEF har rett.

– Vi har funnet grove feil i TØI-rapporten som går på utslippsmønster fra kjøretøy. Dette kan vi si med sikkerhet fordi TØI har lagt til grunn gamle biler i USA med store motorer, høyt forbruk og store utslipp, sier Thorsen til Teknisk Ukeblad.

Han mener TØI også bommer stygt ved at de bare bruker tall fra forbruk i konstante hastigheter.

– Dette er en kjempegrov feil av TØI. SINTEF derimot tar hensyn til faktiske variasjoner i hastighet som gir et mye riktigere bilde av utslippsnivåene. Dermed blir det feil å basere fremtidig veiutbygging på TØIs rapport, sier Thorsen.