Branner i biler som dette gjør at brannmannskapene møter opp mannsterkt. (Foto: Fredrik Varfjell / NTB scanpix)

BRANN I ELBILER

– Vanskeligere å slukke branner i elbiler

Brannvesenet rykker ut med ekstra store styrker.

  • Industri

Brannvesenet må rykke ut med ekstra store styrker når de får melding om ulykker der el- og hybridbiler er involvert

Ny bilteknologi krever annet utstyr, andre rutiner og andre slokkemetoder ved brann, sier brigadeleder i Bergen brannvesen, Kjell Ove Christophersen til NRK.

Les også: Nå selger denne mer enn Tesla

Manglende erfaring

Selv om salget av elektrisk drevne biler har økt kraftig i Norge de siste årene, har brannvesenet fortsatt lite erfaring med å slukke branner i slike kjøretøy.

Dette er også årsaken til at brannvesenet setter inn ekstra biler når de rykker ut til ulykker der en elbil er involvert.

– Siden teknologien er forholdsvis ny, vet en ennå lite om brann i slike biler, sier brigadelederen.

– For eksempel vil det i tradisjonelle biler være mulig å slukke med normale mengder vann, mens en brann i en elbil vil ha så høy temperatur at vi trenger enorme mengder vann for å slukke en fullstendig utviklet brann, sier han.

Les også: Kobbermiddel kan stoppe brann i elbilbatterier

Kjøles langsomt ned

Sjefingeniør for elsikkerhet i Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) Jostein Ween Grav, bekrefter at branner i el- og hybridbiler skiller seg fra branner i vanlige biler.

– En vanlig brann kan en slukke med vann og skum, men her må batteriet kjøles ned langsomt og lenge.

– Men vi har ingen grunn til å si at det brenner oftere i elbiler, eller at det er farligere enn en brann i bensin- og dieselbiler, sier han.

Les også:

Tesla-sjefen: – Vi lanserer noe helt nytt i april

Her er Tesla Model X på veien i California

På syv år har prisen på elbilbatterier falt med 60 prosent