BIL

Utvikler selvkjørende teknologi for offroad-biler

Jaguar Land Rover vil ta selvkjøring til skogs.

Jaguar Land Rover utvikler selvkjøringsteknologi som skal la biler ta seg frem i all slags terreng.
Jaguar Land Rover utvikler selvkjøringsteknologi som skal la biler ta seg frem i all slags terreng. Bilde: Jaguar Land Rover
Marius ValleMarius ValleJournalist
13. juli 2016 - 11:30

Til nå har selvkjøringsteknologi som Teslas Autopilot-funksjon, først og fremst fokusert på gjøre bilene autonome på motorvei. Jaguar Land Rover har planer om å ta selvkjøring til skogs.

De har nylig demonstrert sin «all-terrain self-driving»-teknologi, som skal gjøre det mulig for autonome biler å ta seg frem i all slags terreng.

Teknologien er, som andre selvkjøringsteknologier, avhengig av en rekke sensorer.

Radar, lidar og kamera

Produsenten har imidlertid også implementert ultralydradar som skanner fem meter foran bilen, og kan identifisere hva slags underlag som kommer.

Dermed kan bilen justere seg for å kjøre på for eksempel asfalt eller gress, og vil holde hastigheten lav dersom det er ujevnt terreng, eller den skal forsere vann. 

De kaller teknologien «Surface Identification and 3D Path Sensing», som i tillegg benytter stereokamera og lidar-sensorer. Dette setter ifølge produsenten systemet i stand til å bestemme overflatekarakterestikken til terrenget ned til bredden på et dekk, selv om det regner eller snør. 

Dette skal også sette bilen i stand til å kjenne igjen hindringer over og på sidene av bilen. 

Helt frem til nesten hvor som helst

Teknologien er under utvikling, og vil ikke dukke opp på en Land Rover i nærmeste fremtid, men målet er å på ett eller annet tidspunkt gjøre det mulig for bilen å kjøre hvor som helst.

I pressemeldingen sier utviklingssjef i Jaguar Land Rover, Tony Harper, at tanken bak er at du skal kunne få bilen til å kjøre helt frem til destinasjonen, enten den er i enden av en grusvei eller kjerrevei, eller det er veiarbeid og snø underveis.

Bilen skal også kunne foreslå beste innstillinger for underlag automatisk basert på sensordata, og om føreren er usikker på hvordan en hindring best forseres, kan bilen overta.

Systemet har også en egen «cruise control» for terrenget, slik at bilen selv tilpasser hastigheten etter hva slags terreng den kjører på. 

Teknologien er fremdeles på utviklingsstadiet. (Foto: Jaguar Land Rover)
Teknologien er fremdeles på utviklingsstadiet. (Foto: Jaguar Land Rover)

Sier fra hvordan kjøreforholdene er

Produsenten har også demonstrert et system som lar flere offroadbiler kommunisere.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Dette er basert på V2V-standarder for kjøretøykommunikasjon, og kan videreformidle informasjon om kjøreforholdene til de neste bilene i en konvoi.

Dermed kan de andre bilene for eksempel velge en annen rute dersom det viser seg at en hindring er vanskelig å forsere.

Når Jaguar Land Rover har planer om å rulle ut teknologien til produksjonskjøretøy sier pressemeldingen ingenting om.

  • Les mer om bil
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.