Cruiseskipet Aurora i Geirangerfjorden. (Bilde: Paul Kleiven)

SKIPSUTSLIPP

Utslipp fra cruiseskip skal kartlegges

Nå skal utslipp og miljøavtrykk fra cruiseturismen på vestlandet undersøkes.

  • Skip

Oslo (NTB-Jan-Morten Bjørnbakk): Cruiseskip i tre vestlandsfjorder skal de kommende månedene rapportere om all sin aktivitet for å måle utslipp og miljøavtrykk fra cruiseturismen.

De tre fjordene som skal kartlegges er Nærøyfjorden, Geirangerfjorden og Aurlandsfjorden.

Det er første gang miljøpåvirkningen fra cruisenæringen kartlegges på denne måten, melder Nynorsk pressekontor.

– Undersøkelsen går ut på at cruiseskip rapporterer inn informasjon til oss. Vi kan mye om hvordan skipene fungerer fra før, hvor mye drivstoff de forbruker og hvor mye de slipper ut. Men vi vet ikke så mye om hvordan de opererer i fjordene, sier avdelingsdirektør Bjørn Pedersen i Sjøfartsdirektoratet.

Utfordrende seilingsmønster

Møreforsking publiserte i fjor en analyse av klimautslippene til luft i Geirangerfjorden. Den antyder at CO2-utslippene fra cruiseanløpene kan ligge på 13.000-14.000 tonn i året.
 
Det tilsvarer de samlede utslippene fra hurtigbåtflåten i Møre og Romsdal og litt mindre enn utslippene fra busstrafikken.
 
Cruiseskip kan bruke 30 tonn drivstoff i døgnet når de ligger til havn.
Cruiseskip kan bruke 30 tonn drivstoff i døgnet når de ligger til havn. Foto: Carl Hiebert/colourbox.com
Av rapporten går det fram at det er utfordrende å beregne utslipp fra cruiseskip og Hurtigruten fordi de har et spesielt seilingsmønster med lav hastighet og lang liggetid.
 
Konklusjonen er at det er hjelpemaskineriet på cruiseskipene som står for mesteparten av CO2-utslippene.

– Etter våre beregninger kan denne kilden stå for opp mot 84 prosent av CO2-utslippene fra transport i Geiranger-området, heter det i rapporten.

Cruiseskip som ligger til havn kan bruke 30 tonn drivstoff i løpet av et døgn, og forurense like mye som tusenvis av biler.

Næringen positiv

Det er Klima- og miljødepartementet som har bedt om kartleggingen som skal gjennomføres fram til september.

Sjøfartsdirektoratet samarbeider med Kystverket og verdensarvkoordinatorene for Geirangerfjorden og Nærøyfjord-området.

Ifølge Bjørn Pedersen er cruisenæringen positiv til prosjektet.

Det er opp til myndighetene å vurdere eventuelle tiltak eller regelendringer. Prosjektet har hentet inspirasjon fra Glacier Bay i Alaska, der et begrenset antall cruiseskip slipper til etter ulike bærekraftskriterier. 

Få med deg «Nordic EV Summit 2017» den 7. februar 2017.

Kommentarer (7)

Kommentarer (7)