ALLE VARIANTER: Kongsberg Defence System har begynt å levere viktige deler i kompositt til alle varianter av F-35. Flyets Stealth-egenskaper gir KDS fordeler. (Bilde: Andy Wolfe/Lockheed Martin)
I BUKEN: F-35 har to rom som kan huse JSM. Her en modell med JSM og et luft til luft missil. (Bilde: Anders J. Steensen)
I LYSET: Konsernsjef Walter Qvam i Kongsberg gruppen kan se fram til lysere tider. Produktene de har både innen forsvar og maritim virksomhet er meget etterspurte. (Bilde: Anders J. Stensen)
IMPONERT: Scott Harris fra Lockheed MArtin er imponert over kompetansenivået i norsk industri. - Vi vil gjerne utvide samarbeidet, sier han. (Bilde: Anders J. Steensen)

Unik posisjon for Kongsberg Defence Systems

  • arkivnyheter

KONGSBERG: – Det er lite sannsynlig at andre leverandører kommer etter de nærmeste 15 årene, sier konsernsjef Walter Qvam til Industrien. Han legger til at det meget stor interesse for missilet både hos samarbeidspartneren Lockheed Martin og de landene som er med i utviklingsarbeidet med F-35 Joint Strike Fighter.





Fra starten av

Missilet som har fått navnet JSM - Joint Strike Missile, er en videreutviklet versjon av NSM, Naval Strike Missile, som er utviklet i samarbeid med Sjøforsvaret og Forsvarets forskningsinstitutt, FFI. Etter hva Industrien erfarer har en av de grunnleggende prinsippene for designet av NSM og nå JSM vært at det skulle få plass i buken på det nye jagerflyet F-35.

De største synlige forskjellen mellom de to missilene er at JSM ikke har den startmotoren som finnes på NSM. Startmotorens oppgave er å bringe missilet opp i fart slik at jetmotoren i missilet starter som en følge av luftgjennomstrømningen. Når missilet slippes fra et fly i fart, er dette tilstrekkelig til at motoren starter.





Usynlig på radar

Administrerende direktør Harald Ånnestad i Kongsberg Defence Systems som utvikler og leverer missilene, forteller at det finnes en rekke missiler som kan monteres på F-35. – Ulempen med våre konkurrenter er at de må monteres tradisjonelt på utsiden av flyet. En av styrkene til F-35 er at flyet har et stealth design, dvs. ikke synlig på radar. Dersom våpnene blir montert som dagens jagerfly vil det bli oppdaget på radar, og hele fordelen forsvinne. Derfor er vårt missil svært interessant for kjøperne av F-35, sier Ånnestad.





Forsvarsinvesteringene opprettholdes

Selv om de vestlige landene reduserer sine forsvarsbudsjetter, regner ikke ledelsen i Kongsberg-gruppen med at det vil påvirke etterspørslene etter deres produkter. – Vi ser at en rekke land reduserer sine bevilgninger til forsvaret. Men det innebærer ikke at investeringene reduseres, men at det går ut over bemanningen. Personell erstattes av mer avansert utstyr. Her kan vi se at det norske forsvaret har gått foran. Store bemannete avdelinger er erstattet av effektivt mobilt utstyr. Se på Sjøforsvaret. de er i dag en av mest effektive enhetene i Nato, sier Walter Qvam.

– Vi regner derfor med at investeringsbudsjettene i de respektive lands forsvarsbudsjetter holdes, sier han.





Til Polen

NSM begynner også å selge. I tillegg til det norske sjøforsvaret har Polen anskaffet NSM til sitt forsvar. Forskjellen er at mens Norge har disse montert på fartøyer, så investerer Polen I NSM fra mobile enheter med Nasams kontrollstasjoner, også fra KDS. Da vil NSM bli montert på mobile enheter og utgjør en sentral del av kystforsvaret i Polen.

– Vi har stor suksess med Nasams-systemene våre. Fordelen er at disse mobile utskytningsrampene og kontrollstasjonene kan håndtere mange forskjellige missiler, ikke bare de vi har utviklet ved Kongsberg. Tradisjonelt er de utrustet med Amram-raketter for luftforsvar, men fungerer like godt for NSM, sier Ånnestad.





Undersak:

Norsk industri imponerer

Scott Harris i Lockheed Martin er imponert over kompetansen i norsk industri og over JSM.





JSM har allerede passert de første nåløyene i forbindelse med tilpasning til F-35. Det pågår prosesser for å få våpenet sertifisert for det nye jagerflyet som det norske forsvaret skal bestille 48 stykker av.

– Vi er imponert over hvor avansert det norske missilet er. Vi er i ferd med å sertifisere JSM for F-35 og regner med at det er klart i 2013, sier direktør for Lockheed Martin i Europa Scott Harris til Industrien.

Han understreker at norsk industri og norske leverandører er høyst kvalifiserte og har god kompetanse og at selskapet han er ansatt i er interessert i samarbeid på flere områder, ikke bare innen forsvarsindustrien. – Vi er særlig imponert over hva norske selskaper kan innenfor olje og gass og energi, som er et av våre satsingsområder, sier han.