Næringsminister Sylvia Brustad kan skilte med et vellykket bursdagsbarn, men det er ennå mye å hente ut av Altinn-portalen.

Umoden 5-åring

  • IT

Altinn

  • Åpnet 4. desember 2003 etter initiativ fra Skatteetaten, Statistisk Sentralbyrå og Brønnøysundregistrene
  • I dag deltar 22 etater i Altinn-samarbeidet
  • 34 millioner enkeltskjemaer er sendt inn via Altinn siden starten
  • Flere en 2,3 millioner enkeltpersoner har sendt inn ett eller flere skjema via Altinn
  • Over 430 000 bedrifter har rapportert elektronisk via Altinn siden starten.
  • Både Mva-rapportering og selvangivelse for næringsdrivende og selskaper har passert 85 prosent andel via Altinn.

I forrige uke vanket det kake i Brønnøysundregistrene. 4 desember var det fem år siden etableringen av innrapporteringsportalen Altinn.

I dag markeres burdagen i hovedstaden, og gratulantene står i kø i en sammenkomst i toppetasjen av Folketeaterbygningen i ettermiddag.

400.000 medlemmer

Siden portalen åpnet 4. desember 2003, har om lag 400 000 norske bedrifter gått over fra papir til elektronisk innlevering av offentlige skjemaer, og 34 millioner skjemaer har passert gjennom Altinn.

Konkurransedyktig

Altinn eies av Nærings- og handelsdepartementet.

– Dette er svært gledelig og i tråd med Nærings- og handelsdepartementets arbeid med å forenkle bedriftenes hverdag. Altinn har gjort det mulig for bedriftene å bruke mindre ressurser på offentlig rapportering og desto mer ressurser på sin egen kjernevirksomhet. På denne måten kan vi si at Altinn har gitt et solid bidrag til å gjøre næringslivet mer konkurransedyktig, sier Nærings- og handelsminister Sylvia Brustad.

Fornyingsminister Heidi Grande Røys betegner tjenesten som en "stille e-revolusjon".

Ikke i mål

Administrerende direktør Finn Bergesen jr. i Næringslivets Hovedorganisasjon er tilfreds med Altinn, men understreker at man ikke er kommet i mål.

– Altinn har forenklet arbeidsdagen for både regnskapsførere, revisorer, økonomimedarbeidere og for den enkelte næringsdrivende. Samtidig er det viktig for NHO å påpeke at vi på ingen måte er i mål. Fortsatt bruker bedriftene altfor mye tid på å rapportere til det offentlige. Vi har derfor store forventninger til den videre satsingen på Altinn i årene framover, sier Bergesen i en felles pressemelding fra NHD.

Umoden

Sjef for Brønnøysundregistrene Erik Fossum har et overordnet ansvar for utviklingen av Altinn og legger ikke skjul på at femåringen ennå ikke er moden.

– Selv om vi har kommet langt på fem år, viser satsingen på Altinn II at heller ikke vi mener vi er kommet langt nok. Altinn II legger til rette for store besparelser – både for næringslivet og i forvaltningen i årene framover. Et av de viktigste målene er å oppnå bedre samhandling på tvers mellom offentlige organer som innhenter opplysninger fra næringslivet, sier Erik Fossum.

Fungerer

En fersk spørreundersøkelse viser at bedriftene er godt tilfreds med Altinn. Tre av fire sier at Altinn er enkel å bruke og at Altinn fører til at bedriften bruker mindre tid på offentlig skjemaarbeid. Undersøkelsen er gjennomført av Perduco blant 2000 næringslivsledere.