NORMALT: Den oppjekkbare riggen Kolskaya kunne stå på inntil 100 meters dyp for boreoperasjoner. Boretårnet er 44 meter høyt. top drive er levert av norske Maritime Hydraulics, nå Aker Solutions. (Bilde: Arktikmorneftegazrazvedka)
ARKTISKE FORHOLD: Riggen sank ca. 200 kilometer øst for Sakhalin. Øya ligger rett nord for Japan. Russland bygger ut oljelfet utenfor Sakhalin og enda lenger nord, ved byen Magadan, der riggen skal ha vært på oppdrag. Det er is 7-8 måneder av året i dette området. Riggen ble tauet av slepebåt og en isbryter. (Bilde: Wiki Commons)
TUNGLØFT: Når oppjekkbare rigger som Kolskaya skal flyttes over lange avstander, benyttes tungløftskip som her, et Dyvi-skip. (Bilde: Arktikmorneftegazrazvedka)

Ulykkesrigg med DNV-klasse

  • Olje og gass

Kolskoya

  • Eier: Arktikmorneftegazrazvedka
  • Design: Gusto Engineering BV Schiedam
  • Type: Trekantet jack up (oppjekkbar)
  • Verft: Rauma Repola, Finland
  • Byggeår: 1985
  • Klasse: DNV og Russian Register of Shipping fram til april 2011 – deretter kun russisk
  • Boligdel: 102 personer
  • Maks vanndyp: 100 meter – normal operasjonsdyp: 49 meter
  • Maks borelengde: 6,5 km
  • Deler av boreutstyret (top drive) var levert av Maritime Hydraulics i Kristiansand, nå en del av Aker Solutions.
  • Fire dieselmotorer levert av Wärtsilä, hver på 1.435 hk. Nødgenerator er levert av Caterpillar og var på 900 hk.
  • Elektrisk drevne ankervinsjer, 4 stk.

Riggen er eid og drevet av det russiske selskapet Arktikmorneftegazrazvedka ble dannet i 1979 for å utforske og utvinne olje- og gassfelt i arktiske områder. Første kommersielt drevne felt ble åpnet i 1987. Selskapet har 25 fartøy og rigger, deriblant to jack up-rigger, Koskaya og Murmanskaya.

Den oppjekkbare riggen Kolskaya var under slep fra et boreoppdrag i Okhotsk-havet, 200 kilometer utenfor øya Sakhalin, helt øst i Russland, da den kantret og sank søndag.

Det er svært kaldt og arktiske forhold i Okhotsk-havet. På søndag, da ulykken inntraff, skal det ha vært over 20 kuldegrader, kraftig vind og høy sjø da ulykken inntraff, ifølge russiske medier.

Sank fort

Riggen sank i løpet av 20 minutter.

Det var 67 personer om bord. 14 personer ble reddet av slepebåten, og 16 er funnet omkommet. Mandag ble det meldt at en redningsbåt med plass til 15 person er observert nær ulykkesstedet, men den skal være tom.

Dobbel klasse

Kolskaya ble bygget i 1985 ved Rauma Repola i Finland. Konstruksjonen er designet av nederlandske Gusto Engineering BV Schiedam og bygget etter DNV-klasse for denne riggtypen.

– Riggen hadde såkalt dual class, det vil si delt klasse, fram til april i år, opplyser kommunikasjonsdirektør Aage Enghaug i Det Norske Veritas til Teknisk Ukeblad. I april i år overtok det russiske organet Russian Maritime Register of Shipping klasseansvaret.

– Det er helt normalt at man etter en tid overfører ansvaret til en av partene, sier Enghaug.

Han kan foreløpig ikke si om riggen var bygget for arktiske operasjoner.

Oppjekkbar

Riggen er trekantet og dekket er bygget som et skrog. Under forflytning flyter skroget, med beina jekket opp. Riggen er bygget for boreoperasjoner ned mot maksimalt 100 meters vanndyp, men normalt rundt 50 meter. Det betyr at riggbeina og boretårn stikker høyt opp under slepeoperasjoner. I russiske medier ble det antydet at ising på riggbeina kan ha gjort installasjonen svært ustabil.

DNV kan ikke opplyse hvilke begrensninger som gjelder for tauing av riggen ut fra værforhold.

– Vi har ikke vært involvert i slike maritime operasjoner. Det er riggeier og slepeoperatør som foretar slike vurderinger, sier Enghaug.

Norsk boring

Riggen er eid og drevet av det russiske selskapet Arktikmorneftegazrazvedka. Riggen kunne bore ned til 21.325 fot, det vil si 6,5 kilometer. Riggen er 70 meter bred og 80 meter lang, inklusive helikopterdekk. Skroget er 8,8 meter dypt.

Ifølge Stavanger Aftenblad har Kolskaya foretatt mange boreoperasjoner på norsk og britisk sokkel. Avisa skriver at riggen i våres ble flyttet fra Murmansk i nord til Magadan, nord for Sakhalin øst i Russland. Turen gikk via Kapp det gode håp i Sør-Afrika.

Riggen ble da mest sannsynlig flyttet med et tungløftskip, slik de fleste medier har vist bilder av riggen om bord et Dyvi-skip.