IT

TV 2 med egen «Facebook» for bedre kontakt mellom Bergen og Oslo

Lang vei mellom øst og vest.

Avstanden mellom Bergen og Oslo er for stor til at medarbeiderne i TV 2 klarer å samarbeide godt nok, og en ny digital plattform inspirert av Facebook skal bidra til mer kreativitet over kjølen.
Avstanden mellom Bergen og Oslo er for stor til at medarbeiderne i TV 2 klarer å samarbeide godt nok, og en ny digital plattform inspirert av Facebook skal bidra til mer kreativitet over kjølen. Bilde: Katrine Wergeland
1. okt. 2013 - 14:37

TV 2 har problemer med å få til et skikkelig samarbeid mellom avdelingene, spesielt mellom hovedkontoret i Bergen og kontoret i Oslo.

Konkret handler det om stor fysisk avstand mellom menneskene.

– Og vi har unge medarbeidere som er vant til å holde kontakt på sosiale medier. Som it-avdeling må vi sørge for at de har verktøy som fungerer for dem, sier it-sjef Arne Berven hos TV 2.

Nå prøver tv-selskapet å øke kontakten mellom medarbeiderne ved hjelp av en såkalt samhandlingsplattform.

Det er som en Facebook for bedrifter, forklarer Berven.

Les også: Slik kan neste generasjons mobilnett bli

SAMSPILL: It-sjef Arne Berven i TV 2 har innført en slags intern Facebook for å bedre samspillet mellom medarbeiderne i Bergen og Oslo.
SAMSPILL: It-sjef Arne Berven i TV 2 har innført en slags intern Facebook for å bedre samspillet mellom medarbeiderne i Bergen og Oslo.

Forum og video

Rent teknisk ligger løsningen IBM Connections i bunn. Oppå surrer prosjektverktøyet Projexec.

Dette har munnet ut i en felles plattform med utgangspunkt i bedriftens intranett.

– Her kan de utveksle ideer i egne åpen eller lukkede fora og møtes på pc-basert videokonferanse. Det er rett og slett blitt lettere å møtes uavhengig av hvor man befinner seg, sier Berven.

Sentralt står også en funksjon for utveksling av filer på tvers av plattformer som Android, Mac og Windows.

Han redegjorde for løsningen under It-tinget nylig.

En sak om andre kreative hoder som tenker video: Kritisk for Comoyo å beholde dyktige utviklere

Mer enn en ny dings

Dette er et eksempel på de utfordringene som bedrifter flest møter når de satser på teknologiske verktøy for å øke effektiviteten i virksomheten:

Det holder ikke å innføre en it-løsning. Teknologene må samarbeide med både ledelsen og de som skal bruke verktøyene.

Det hele må inn i en strategi som folk flest i organisasjonen ser poenget med. Ellers kan "en ny it-dings" lett bare bli en belastning og ikke et hjelpemiddel.

Les også: Denne dotten skal redde innendørsdekningen

Ikke over natten

Bervens oppskrift er ganske tradisjonell ved å lære opp superbrukere. Disse har i oppgave å spre kunnskap om plattformen og skape entusiasme rundt den.

Hvordan kan dette skape mer samhandling når folk i Oslo og Bergen ikke samarbeidet noe særlig fra før?

– Verktøyet bidrar til det, blant annet ved at det er blitt enklere å invitere til et møte, svarer Berven.

Men han legger ikke skjul på at det er et stykke vei å gå før samhandlingsløsningen er blitt noe alle bruker i det daglige.

– Det er ikke gjort fra den ene dagen til den andre. Vi må hele tiden jobbe for at fler og fler etter hvert ser nytten av løsningen, sier it-sjefen.

Les mer fra It-tinget:

De 10 største utfordringene med big data

Vil vi virkelig at supermarkedet skal vite akkurat hva vi kjøper?  

– Erna må ta kontroll over offentlig IT  

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.