Wallasea island fårv 3 millioner tonn masser fra utgravingen av Crossreil under London. (Bilde: Crossrail)
Wallasea Island har behov for 10 millioner tonn masser. De første tre millionene tonn er hentet fra Crossrailutbyggingen. (Bilde: Crossrail)
3 millioner tonn masser er fraktet med 1528 skip fra Londons undergrunn til Wallasea island. (Bilde: Crossrail)
Massene fraktes inn til reservatet med bånd inne i denne tunnelen. (Bilde: Crossrail)
Tunnelene er snart ferdig utgravd, og skal stå ferdige i 2018. (Bilde: Crossrail)
Halvparten av de seks millioner tonnene massene som fraktes ut av tunnelene brukes på Wallasea island. (Bilde: Crossrail)

CROSSRAIL

Tunnelboremaskinene har gravd ut seks millioner tonn masse - dette brukes den til

Ble fraktet med 1528 forsendinger.

I 2018 åpner nye Crossrail i London.

Toglinjen, som går under hele det sentrale London, er den Åtte tunnelborere skal gi den største jernbane-utbyggingen siden andre verdenskrig , og skal knytte sammen alle knutepunkter og hovedutfartsårer i byen, og reduserer dagens reisetid betraktelig.

Nå er seks millioner tonn masse drevet ut ved hjelp av åtte tunnelboremaskiner.

Se resultatet: Tunnelboremaskinene har gravd 4 mil under London. Se resultatet

Europas største

Til sammen har masser fra Crossrailutgravingen blitt fraktet til Wallasea island gjennom 1528 forsendinger med skip, som ligger i Essex.

Øya er en av Europas største naturreservater. Og forsendelsene av masser fra jernbaneutbyggingen brukes til å bygge opp og fullføre det første området av reservatet.

– Materialet fra Crossrail er med på å gjøre utbygging av dette reservatet mulig, sier Mike Clarke, administrerende direktør i miljøorganisasjonen RSPB i en pressemelding.

Og legger til at han mener massebruken viser hvordan industri og bevaring kan gå hånd i hånd, og ikke nødvendigvis trenger å være en motsetning.

Les også: London pusses opp: Se de enorme infrastrukturprosjektene

Over 3 millioner tonn masser er fraktet ut av tunnelene og over til Wallasea island.
Over 3 millioner tonn masser er fraktet ut av tunnelene og over til Wallasea island. Crossrail

Bærekraftstrategi

Andrew Wolstenholme, konsernsjef i Crossrail, sier han er glad prosjektet kan være med på å bygge opp Wallasea.

– Samarbeidet med RSPB er en viktig del av bærekraftstrategien til Crossrailprosjektet. Det er fint å se hvordan byggebransjen og miljøorganisasjoner kan jobbe sammen og få en stor utbygging til å gagne både økonomi og miljø, sier han.

Og legger til at nesten 80 prosent av massene fra prosjektet er fraktet bort ved hjelp av tog eller skip.

– På den måten har vi fjernet 150.000 lastebiler fra gatene i London, sier Wolstenholme.

Les også: Derfor drives ikke store norske veitunneler med tunnelboremaskin

Wallasea island består av 3 millioner tonn masser fra utgravingen av Crossreil under London.
Wallasea island består av 3 millioner tonn masser fra utgravingen av Crossreil under London. Crossrail

Miljøvennlig transport

Gravemasser fra Crossrail-stasjonene har blitt transportert til Docklands Transfer på Barking Riverside før de ble fraktet til Wallasea.

Materiale fra Crossrail vestlige tunneler ble fraktet med tog fra Westbourne Park til Northfleet i Kent før de blir fraktet til Wallasea.

På Wallasea iseland brukes massene til fylle ut landmasser, og forvandle om 670 hektar jordbruksland til myr, slik det var for 400 år siden.

Målet er å få tilbake blomstrende våtmark, og trekkfugler slik det var før.

For å ferdigstille hele reservatet er det behov for syv millioner tonn med masser til. Det er foreløpig ikke bestemt hvor disse massene skal komme fra.

Les også: Ny kunstig lagune skal forsyne 155.000 hjem med strøm