(Bilde: Faksimile)

FAGPRESSEPRISEN 2013

tu.no stakk av med Digitalprisen 2013

Teknisk Ukeblad vant også journalistprisen.

Fagpressen

  • Den norske fagpresses forening har cirka 230 medlemsblader, og netto omsetning på i underkant av 600 millioner.
  • Bladene representerer blant annet yrke, fag, helse, utdanning, forskning, medisin, teknikk, livsstil, interesse og hobby.
  • Ble stiftet i 1898 og er med det Norges eldste presseorganisasjon.

Kilde: Fagpressen.

Mediebedriftene

  • Mediebedriftenes landsforening er mediebedriftenes bransje- og utgiverorganisasjon, og har 324 medlemsbedrifter.
  • Medlemsbedriftene representerer cirka 97 prosent av det totale avisopplaget.

Kilde: MBL

tu.no vant i kveld Digitalprisen i Fagpressens årlige kåring blant sine 240 medlemstitler.

I juryens begrunnelse for prisen fremhevet de nettstedets evne til å nå et stort og bredt publikum med faglig viktig innhold.

Fagpresseprisen er årets andre pris for tu.no - som også ble kåret til Årets nisjenettsted av Mediebedriftenes landsforening i begynnelsen av mai.

– Utrolig gøy med to priser på ett år. Det er mange som har jobbet hardt for å drive tu.no framover, og vi har fått betalt i form av flere lesere og økt omsetning, sier tu.no-redaktør Svein-Erik Hole.

Kvalitetsjournalistikk

tu.no har i løpet av det siste året stabilisert seg på rundt 150.000 unike brukere i uka, og Teknisk Ukeblad Media når med det nærmere 400.000 nordmenn hver uke fordelt på produktene på nett og papir.

– Det produseres mye kvalitetsjournalistikk i Fagpressen. Digitale kanaler har gitt tradisjonelle bransjetitler en mulighet for å nå et bredere publikum med sitt unike innhold, og dette har vi lykkes ganske godt med i tu.no. Jeg håper vår økte rekkevidde bidrar til å synliggjøre teknologiens viktige posisjon i utviklingen av det norske samfunnet, sier Hole.

Han kan også love flere forbedringer fremover.

– tu.no vil også være gjenstand for betydelig produktutvikling i månedene som kommer. Bedre navigasjon og økt nyhetstrykk vil være det leserne først ser en endring på. Ellers har vi nettopp avsluttet en brukerundersøkelse som har gitt noen svar når det kommer til hva vi bør prioritere først.

Ny pris

Teknisk Ukeblad vant også en annen gjev pris under utdelingen av Fagpresseprisene.

Journalist Leif Hamnes fikk nemlig Journalistprisen for reportasjen Mineralmonopolisten, om hvordan Kinas monopol på en rekke sjeldne jordarter skaper konflikt med store deler av den resterende verden.

– Fagpressens journalistpris er en stor oppmuntring for redaksjonen i Teknisk Ukeblad. De siste årene har vi  satset på kvalitetsjournalistikk i form av egne nyheter og reportasjer om teknologiens betydning for samfunnsutviklingen, sier redaktør Tormod Haugstad.

Stor research

Han fremhever at journalisten i arbeidet med reportasjen gjorde en formidabel research med et stort antall internasjonale kilder for å lage en mest mulig komplett oversikt over Kinas monopol.

– Saken er morsomt og klokt skrevet, noe som i seg selv er en prestasjon når det dreier seg om noe så tørt som mineraler. Den er spekket med bakgrunn, informasjon om politisk konflikt og faktabokser over alle de viktigste jordartene og den viser prisutvikling og eksempler på hvor viktige disse er blitt i for eksempel bilindustrien, sier Haugstad.

– En slik pris vil garantert inspirere oss til å lage flere innsiktsfulle og avslørende reportasjer. Det er et mål for oss å ikke dilte etter andre medier, men finne fram til egne teknologisaker som er viktige for å utvikle norsk næringsliv.

Årets fagblad

I kategorien Årets fagblad fikk Teknisk Ukeblad hederlig omtale. 

Bistandsaktuelt vant denne kategorien.