tu.nos frontsjef Stein Jarle Olsen tok imot prisen for Årets nisjenettsted under Nordiske Mediedager i Bergen. (Bilde: Eirik Helland Urke)

ÅRETS NISJENETTSTED

tu.no kåret til Årets nisjenettsted

Ble priset under Nordiske Mediedager.

Mediebedriftenes landsforening står bak Årets Mediepriser, der fagjuryer kårer vinnere innen ulike mediekategorier både på print og digitalt.

tu.no var i år nominert i klassen "Årets nisjenettsted", sammen med kvinneportalen KK og BAs utelivstjeneste "Hva skjer i Bergen".

Prisfesten fant sted på utestedet Rick's i Bergen, i tilknytning til Nordiske Mediedager. Og tu.no gikk altså til topps i sin kategori.

Juryens begrunnelse

Juryen skriver i sin begrunnelse:

«Her presenteres tunge og komplekse temaer på en lettfattelig, men aldri lettbeint, måte. Tu.no klarer å gi nettstedet både bredde og dybde, og har i 2012 satt dagsorden flere ganger.

Nettstedet har foretatt et vellykket redesign som både er innbydende visuelt og ryddig å navigere på alle flater. En markant produktutvikling innenfor nye tjenester, og en tredobling i antall brukere gjør tu.no til årets nisjenettsted.»

Bevisst satsning

Administrerende direktør og ansvarlig redaktør i Teknisk Ukeblad Media AS, Jan M. Moberg, kommenterer prisen på følgende vis:

- En svært hyggelig anerkjennelse. Dette setter vi virkelig pris på. Vår positive utvikling er et resultat av bevisst og langsiktig satsing. Først og fremst må jeg gratulere våre dyktige medarbeidere, som har stått på med sin kompetanse og iver. De gjør en kjempejobb, og prisen inspirerer til nye mål.

tu.no har i 2012 på det meste hatt nesten 190.000 unike brukere i løpet av en uke.

Nettstedet har som juryen bemerker vært gjenstand for betydelig produktutvikling, og har gjennomført et komplett redesign i samarbeid med Andreas Nygaard fra Cox.

Andre vinnere

VG Nett vant prisen for Årets nasjonale nettsted, mens osloby.no ble Årets lokale nettsted.

NRKs nye avspiller vant pris for årets innovasjon, mens Dagens Næringslivs iPad-utgave ble kåret til Årets mobil/tablet.

En oversikt over samtlige priser kan etterhvert ses på hjemmesiden til Mediebedriftenes Landsforening.

Vant også Digitalprisen

6. juni ble tu.no også tildelt Digitalprisen 2013.

Digitalprisen deles ut av presseorganisasjonen Fagpressen, der 240 norske medietitler er tilknyttet.