Høyhastighetstog i Norge kan bli en evig økonomisk hodepine for staten, frykter sjefen for Transportøkonomisk institutt. Stikkord: Misfornøyd med høyhastighetstog. Misnøye. Høyfartstog. Høyhastighetsbane. (Bilde: colourbox.com)
Instituttsjef Lasse Fridstrøm ved Transportøkonomisk institutt. (Bilde: Terje Bendiksby)

Tror ikke på lønnsomt lyntog

  • Motor

Instituttsjef Lasse Fridstrøm ved Transportøkonomisk institutt nekter å godta tyske konsulenters regnestykke som konkluderer med at høyhastighetstog i Norge blir samfunnsøkonomisk lønnsomt .

kostnader

Tvert imot frykter han at lyntogene kan bli evige subsidiesluk.

– Drift av denne banen vil kreve temmelig store overføringer fra staten. De beregnete trafikkinntekter vil ikke være i nærheten av å dekke renter, avskrivninger og driftskostnader. Kostnadene ved å drive systemet er kraftig underkommunisert, sier Lasse Fridstrøm til Dagens Næringsliv .

Det tyske konsulentfirmaet VWI har på vegne av Jernbaneverket utredet mulig utbygging av høyhastighetstog i Norge. Ifølge dem vil prosjektet selv med investeringer på 2-300 milliarder kroner gi store samfunnsøkonomiske gevinster. Beregnet til cirka 50 milliarder kroner.

Feilkobling

Etter den tradisjonelle norske måten å beregne nytteverdi av jernbane, ender imidlertid prosjektet på minus 54 milliarder kroner.

Forskjellen ligger i at de tyske konsulentene gir sysselsettingseffekter positiv verdi. Noe Fridstrøm er sterkt skeptisk til:

– Norge har det motsatte problemet av Tyskland og andre land hvor man kan redusere arbeidsledigheten ved slike prosjekter. Tyskland regner inn som en gevinst det som i norsk sammenheng først og fremst er en kostnad. I Norge er det skrikende mangel på arbeidskraft, påpeker instituttsjefen.

Riksrevisjonen

Den tyske beregningsmåten får det glatte lag også av økonomiprofessor Steinar Strøm ved UiO:

- Dette er fullstendig useriøst. Vi risikerer at politikerne tar disse analysene alvorlig. I så tilfelle må Riksrevisjonen inn i bildet, sier Strøm til Aftenposten.